Indbygning af ovne i bærende væg (gennemgående gennem huset)

Hejsa,

Er der nogen der ved, hvordan reglerne/mulighederne er for at bygge 2 ovne i en bærende væg??

Skal indhakket/hullet til ovnene starte helt ved gulvet og gå hele vejen op til loftet, sådan at der kommer hulrum over- og under ovnene (og tage plads fra rummet bag ved ovnene)  eller kan man "nøjes" med at lave de to huller i den højde hvor ovnene skal hænge evt. med stabilisering af en stålramme eller lignende til at bærer??

Håber, at der er nogen, der kan hjælpe med dette spørgsmål ;o)

Mvh 

Maria


Maria
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan vel være lige meget om der skal laves hul til en dør eller til en ovn. Når der laves hul til en dør, skal der i en murstensvæg indmures en "overligger" over hullet, således at væggen stadig er bærende.
Du bestemmer selv i hvilken højde du laver "hullet".

Søren O
Når man laver et hul i en væg, så er det kun den trekant over hullet i en 45 graders vinkel at overliggeren skal bære - trykket over og udenom forplanter sig i væggen/søjlerne udenom.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Hej igen,

Mange tak for Jeres svar ;o)

Dog er vores byggefirma ikke enige - de kan max strække sig til den vedhæftede løsning, hvilket vi ikke helt forstår....kan I hjælpe igen??

Mvh Maria


Maria

Hvad er det præcis I ikke forstår? Tegningen synes umiddelbart at opfylde de krav, du skriver i dit første indlæg. Er Jeres problem, at der skal være noget ovnene kan stå på?

Hejsa Jenshøj ;o),

Deres nuværende udkast er helt klart bedre end det de først lavede (nederst til venstre på den vedhæftede skitse), men det vi oprindeligt aftalte med dem var, at ovnene blev muret ind i væggen og stak ud i det lille viktualierum bagpå uden ekstra murværk, sådan at vi optimerede den smule plads der er i viktualierummet (skitsen nederst til højre).

Det skal jo selvfølgelig kunne lade sig gøre, men har bare set det hos andre på den måde og havde ikke forventet, at det skulle blive så besværligt og pladskrævende.Men det skal så også siges, at ham der er teknisk ansvarlig for den del af tegningen synes at det er noget pjat og er "Rasmus-modsat" med de fleste ting i køkkenet, hvorfor jeg gerne ville have en "second opinion" fra en uvildig ;o))

Mvh Maria


Maria
Annonce
Så vidt jeg kan se, så foreslår køkkenfirmaet at i rydder fra gulv til loft hvor ovnene skal være, og så opsætte betonbjælke under loft, og lukke det øvrige med porebeton.
Hvis i har en murstensvæg nu, ser jeg intet til hinder for blot at lave hul til ovnene hvor det nu skal være, og understøtte overside med alm. murstensoverligger. Hvis i selv sørger for at lave hullet, så skal køkkenfirmaet vel ikke "blande sig".
Ovnene skal stå på en "hylde". Det kunne evt være en "multiplade", som kan mures sammen med væggen - kræver nok lidt understøtning.

Søren O
Hejsa Søren,

Det er et helt nyt hus under opførelse, så det er derfor, vi helst skal have lavet det helt rigtigt fra starten af ;O)

Så vidt jeg husker, har vi ikke murestensvæg indvendig (fravalgte fuldmuret hus) og jeg kan forestille mig, at det med betonbjælken er for at sikre styrke til etageadskillelsen, men igen, jeg havde bare en forventning om en anden løsning, hvor der ikke ville blive taget så meget plads i viktualierummet.....

Maria
Ovne skal stikke ind i viktualierum, og så bør der være en kasse omkring dem. Og argumentet er nok også at de 2 rum skal adskilles, så ovne ikke er synlige i viktualierum.
Jeg ville så lime en kasse sammen med multiplader, hvis det er det materiale den bærende væg er lavet af. Det vil så være 2 sider ( 5 cm multiplader, måske helt fra gulvet i viktualierum, bredde imellem 121 cm højde 147 cm. Imellem disse limes en bund, bredde 121 cm og ovenpå et låg bredde 131 cm Og bagpå "kassen" limes bagsiden. Bunden skal understøttes med en lille jernprofil.
Nu kan du have små hylder fra viktualierum på hver side og stor hylde nedenunder og evt. ovenfor.
Jeg forstår ikke hensigten med den tynde væg lige under beton bjælke. Og jeg forstår slet ikke det eller beton bjælke hvis væggen er bærende.
Jeg har lige lavet tilsvarende "kasse" til et skab i badeværelse Godt nok kun 63 cm bred. Det var fordi bruser med fliser skulle være lige ved siden af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Dine ovne vil gå ca. 50 cm ind i dit viktualierum (60 cm - vægtykkelsen).
Er der ikke en bygmester som har ansvaret for jeres nye hus? Det må være ham som skal beslutte hvordan hullerne skal laves, men det må stadig kunne sammenlignes med en bred dør.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis