Garage hvor indvendig plads har høj prioritet

Hej 

Jeg har fået godkendelse til at bygge en garage på max 25 m2. De udvendige dimensioner bliver 6m lang og 4m meter bred med en port i det 4m bredde stykke. Garagen skal beklædes med ivarplank og mit spørgsmål er at hvis jeg gerne vil have så meget indenrums plads som muligt, er det så træ der er den bedste mulighed ?

Garagen skal ikke være opvarmet, men skal kunne holdes frostfri - evt. med hjælp fra en elradiator.

Det letteste vil vel nok være at bygge den op i beton, men er man så ikke ude i 300mm minimum ?

Jeg har tidligere bygget et skur på 3m x 4,5m i træ hvor jeg brugte 100mm i siderne og isolerede med rockwoll. Vil 100mm kunne gøre det i en 25m2 garage eller vil i foreslå 150mm træ konstruktion?

Med hensyn til gulv så har jeg tænkt mig at støbe. Nogle nævner at man skal huske at støbe sokkel 90cm ned for at undgå frost. Tænkte på blot at lægge nogle 20cm høje blokke ned, lægge armeringsjern gitter ud og få fyldt cement i ... Gode råd modtages gerne  

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med træ, kan du jo komme med på 100 mm + beklædning i vægtykkelse, så det er det der giver mest "plads"
Men alt efter din konstruktion, skal du måske lidt op.
Er formålet en frostfri garage, uden at skulle tilføre varme.
Så er det en god ide at lave soklen af lecablokke, og evt lave kantisolering med flamingo, og så undlad at isolere gulvet, så får du naturlig jordvarme, som holder frostfrit et langt stykke af vejen.

Sådan har jeg min garage, som er af træ og med 100mm isolering i væge og loft, og ingen isolering i gulvet, men en sandpude på ca 20-30 cm.

Vi prøver igen, i morgen --
Mest effektiv bliver isoleringen hvis du krydsisolerer, altså eksempelvis laver skelet af 45x95mm og påforer med 45x45mm vandretliggende. På den måde har du kun små punkter af træ hele vejen igennem, fremfor fuld kuldebro ved hver stolpe. De ekstra 45mm er noget af det mest effektive du kan ofre af plads for at opnå en temmelig meget bedre isoleringsevne. Sørg for at få lavet randisolering ved gulvet, uanset hvilken løsning du nu måtte vælge.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Hej.

Jeg har en frostfri garage, den er uden egentlig opvarmning men der har aldrig været frost i den.
Den er bygget i træ, er beklædt med træ udvendigt og en OSB plade inden for.

Opbygningen er som følger:

Randfundament med 220mm EPS isolering. 100mm beton lag på toppen.
Soklen er naturligvis isoleret i form af lecablokke, dog ikke i portåbningerne.
Vægkonstruktionen består af en 145x45 bundrem i spærtræ der er boltet til soklen, og med trækbånd der er nedstøbt i soklen. Herpå er rejst en stolkekonstruktion bestående af 145x45 spærtræ der på toppen er afsluttet med en rem 145x45 der ligger vandret. Og for at give ekstra stivhed har jeg indshåret en 145x45 der står lodret lige under topremmen, men indskåret i stoplerne. Denne er ikke nødvendig men giver en fantastisk styrke og stivhed. Stolperne er monterte med vinkelbeslag, hvilket er lettest. Toppen er blot skruet.

Udvendig beklædning er et lag vindpap, en 25x50 trykimp. afstandsliste og yderst en klinkebeklædning, men kunne også være plader eller "1 på 2" osv. Mellem stolperne er der isat 145mm glasuld, stolpeafstanden er tilpasset bats bredden. indenfor er der monteret dampspærre og en 15mm OSB plade da den var med fer og not, efter opsætningen er den rullet med et par lag skibslak, enkelt og virkelig effektivt.
Taget er fabriks spær (hanbånd) med 35graders hældning hvilket har givet mulighed for at lave et uisoleret loftsrum som et lille depot... Selve loftet er isoleret med 150mm glasuuld og loftsgulvet er lavet i 25x100 uhøvlede forskallingsbrædder der ligger med ca 5mm afstand. Enkelt billigt og ret solidt. Loftet i garagen er beklædt med ludbehandlet rustik, men skulle jeg bygge igen, blev det nok beklædt med troltekt plader.
El er ført i kabelbakker da det er nemt og fleksibelt.

Vinduer og døre er naturligvis velisolerede.

MVH Njord



MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis