Hvordan er disse stole behandlet?

Hej,

Jeg har anskaffet mig et par slidte Erik Buch Nova spisebordsstole, som jeg gerne vil sætte i stand. Jeg er dog i tvivl om hvordan de er behandlet og hvordan jeg skal gribe projektet an. Billeder af stolene følger nedenfor.

På billede et har jeg slebet ind til træet, hvor farveforskellen er tydelig fra det ubehandlede og behandlede træ.

Jeg har læst at træet er bøg, men er ikke sikker på det.

Så mit spørgsmål er hvilken behandling stolene har fået (lak, bejdse??) og hvordan jeg kan sætte dem i stand, så de fremstår pæne igen?

På forhånd tak

 


Mads
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej ..... hvis du sliber med meget fint sandpapir og slibestøvet er hvidt er stolene lakeret .........
klar lak efterlader altid et hvidt pulver ved slibning .......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........

Velkommen til
Dine stole har næsten helt sikkert fået lak. Man har brugt mange forskellige laktyber gennem tiderne, så det er svært at sige hvilken der er brugt.
Jeg ville give dem lak igen, så du kan slibe dem let med sandpapir korn 120, for at få det værste af "yderlakken" af. Så vil de fremstå matte i overfladen, og du kan så finslibe dem med korn 200 til de er glatte som en barnerumpe 
Så er det ned og købe noget god lak, forklar i forretningen at det er en stol du skal lakere, så du kan få den rigtige lak. Så "maler" du stolen og lader den tørre i rigeligt med tid til den er hærdet op (det gøres ved at sætte en negl i, og efterlader den et mærke er lakken ikke hærdet færdig... det kan sagtens tage flere dage ! ), Så sliber du ganske let med korn 200 inden du igen "maler" og lader den hærde.

Hvis du ønsker at give dem andet end lak (olie eller voks), så skal du have alt lak af der sidder på stolene, og her mener jeg ALT, da du ikke kan få noget andet end lak til at binde ovenpå lak... måske lige bortset fra maling   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
hejsa.......... hvis stolene skal lakeres igen SKAL du fjerne al den gamle lak......... ellers får du en farveforskel, altså spættede stole .............
det der med at tro at man kun behøver at slibe lakken let gælder KUN hvis den gamle lak er intakt og ikke som det ses på stolene slebet igennem nogle steder ...........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Tak for de meget brugbare og uddybede svar.

Hvis de kun har fået lak, hvordan er den mørke farve så fremkommet? Der er stor forskel i farven på den del der er slebet, som er meget lysere end den uslebne del. Er den mørke farve bare kommet med årene, eller kan der være brugt en bestemt lak, som har givet denne mørkere farve? Jeg vil gerne have den mørke farve, fremfor det helt lyse træ. Er der nogle tricks til det?

Mads

Lak i sig selv gør træet mørkere, lidt ligesom hvis du fugter træet med en klud, bare permanent
Forskellige laktyper kan give mere eller mindre gult/rødt udtryk i træet/lakken, men tidens tand, sollys, slid, sætter selvfølgelig sit præg.
Jeg har feks prøvet at lakere et egetræs bord efter den gamle teknik med Shellak, der er fortyndet med sprit, som påføres med en klud flere hundrede gange (french polish) og shellak giver en meget dyb, næsten rød glød til træet. 
Hvorimod jeg har brugt skibslak på et arbejds bord i min garage (fordi den er stærk), og den er mere gul i farven.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er bøgetræ. Farven er hovedsaligt fremkommet som følge af alder. Snak med farvehandleren om at få en lak, som farver lidt. Tag evt. en stol med og vis frem, inden du har slebet det hele af. Er enig med PinkHenrik i, at skibslak giver en gullig farve. Jeg har kun prøvet den på egetræ, så jeg ved ikke lige, hvordan den vil se ud på bøgetræ. Der er det jo ikke sikkert, at den bliver lige så gullig. Men skibslak har også den fordel, at den er utrolig slidstærk.

Kurt B. Andersen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også