Ændre anvendelse af disponibelt rum

Hej,
Jeg har et disponibelt rum i forbindelse med vores bryggers, som jeg ønsker at ændre anvendelse af, så vi kan benytte det til beboelse.

Det er et parcelhus fra 66 og er isoleret i gulv, væg og loft efter datidens standart, skal det opfylde kravene i br15 selvom rummet ikke skal gennemgå renovering eller ombygning? Der er radiator og et godt indeklima i rummet. Der er 3år gamle vinduer, skiftet af tidligere ejer.

Dog er der kun 220cm fra gulv til loft, det læster jeg som et ufravigeligt krav, derfor tænker jeg hæve loftet 10cm, derved påbegynder jeg vel en ombygning, så det skal opfylde kravene for isolering i loft. Men kan jeg få det godkendt med 220cm?

Hvis gulvet skal opfylde br15 skal det bankes op, graves ud og isoleres, tænker jeg dette vil være en større operation, da (efter hvad jeg kan se på tegningerne) indervæggene ikke er understøttet dybere end gulvets betonlag.
Er det her jeg skal ud i en beregning om hvorvidt det er rentabelt at opfylde kravene for isolering i br15?

Tænker i der er andre faldgrupper, eller har i nogle erfaringer jeg kan trække på?

Jeg vil selvfølgelig tage fat i kommunen, men jo bedre forberedt jeg er, desto bedre kan jeg påvirke det svar jeg får. :-)

Tak
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligger dit disponible rum og bryggers i et udhus eller lign, og således ikke er en del af dit boligareal?

Søren O

Hej Søren,

bryggers og disponibelt rum ligger i forlængelse af huset og er bygget samtidig med huset, men er ikke medregnet boligarealet.

Efter familieforøgelse tænker jeg det kunne udgøre et dejligt soveværelse.

 

Jeg er ret sikker på at hvis du skal have lokalet godkendt til beboelse, så slipper du ikke for at skulle have det godkendt efter BR 15.
Med hensyn til rentabiliteten af isoleringen, gælder det ved væsentlig ombygning af eksisterende arealer.
Kan du ikke bare flytte din seng derud - det er vel bedre forhold end at bo i en kælder der heller ikke er godkendt til beboelse.

Søren O

Den med "bare at flytte sengen" synes jeg er oplagt, Jeg kan se der på tegningen allerede står soveværelse ( på jydsk hobbyrum)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du har sku fat i noget Erik ;-)

Søren, tænkte godt selv på at "opmagasinere" sengen der ude, Men var der ikke et "større" arbejde i at få det godkendt, ville det være et "sjovt" projekt at starte på.. :-)
Annonce
Hej.
Da din garage og hobbyrum er sammenbygget med beboelsen, tæller garage og hobbyrum med i beboelsesbygningens bebyggede areal. Herved skal du sikre dig lofthøjden er i orden og væggen mellem hobbyrum og garage mindst opfylder brandkravet EI 60 (BD60 væg).
Tal med teknisk forvaltning i dit område og de vil nemt kunne hjælpe dig med at få dette godkendt.
Der behøves ingen aktører ind over end kommunen, da du kun skal skrive under på at disse krav er overholdt.

Mvh Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Kan der ikke være noget med afstand til skel, der skal være overholdt, når det skal godkendes til beboelse?

Vi prøver igen, i morgen --
Hej Martin,
Tak for dit svar, det er ikke en indgangsvinkel jeg har faldet over i min "research" :-) det vil jeg forsøge, tak. Gør det en forskel, hvis garagen ikke bliver brugt til garage mere, men til opbevaring? Der er opsat en carport foran garagen.

Hej Jens,
Fra hobbyrummet til skel er der over 4m, så det bliver først en udfordring, hvis vi går igang med fase2 hvor jeg har en ide med at lave kontor, i stedet for garage engang.
Jo det skal det normalt.
Men da ydervæggen har en brandmodstandsevne på REI 60 A2-s1,d0 (BS60) burde dette ikke være en hindring. Det også derfor jeg råder over at der skal tales med teknisk forvaltning, da de jo kan være forskellige alt efter kommune man bor i.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis