Cylinderformet hul i skumbolt.

Hey der ude!

Meget random spørgsmål! Men hvordan kan man skære et flot cylinderformet hul i en skumbolt (som på det her billede: 

Det må helst ikke se hjemmelavet ud - og jeg kan virkelig ikke komme på måder selv at gøre det! 

Her har jeg prøvet selv, med at skære rundt og langsomt skummet ud, i ca. den cylinderform jeg øsnkede - men det ligner alt alt for meget noget hjemmelavet tamtam...

hvad ville i gøre?

Mvh "skum-manden" jarto

Jarto
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at bruge et almindeligt kopbord - prøv først på et emne der kan kasseres.

Søren O
Har tænkt på et kopbor - men takkerne er for store og vil flænse i stedet for at skære. Så skulle man slibe dem ned(?) og kan det overhoved lade sig gøre?

Jarto
Hej Jart0
Min erfaring med at bearbejde meget bløde materialer gummi.skum osv.
er klart slibning.Det kræver helt nyt og skarpt sandpapir og hurtigt roterende
værktøj.Nu ved jeg ikke hvilke muligheder du har, men hvis du kunne lime skummet
fast på en plade og spænde det op i en drejebænk og sætte en ligesliber i stålholderen,
er jeg sikker på at det kan lade sig gøre.
Der findes sandpapirs cylindere som monteres på en gummiholder.
De findes lige fra Dremel og op i store versioner.
Håber du finder en løsning.
Hilsen Johnny

Johnny cnc
En anden mulighed er varmeskæring med en konstantan tråd, som man anvender til skæring
i polystyrenskum (flamingo)
Det kræver nogle forsøg og er jo kun en mulighed hvis hullet går hele vejen igennem emnet.

Johnny cnc
Tusind tak for jeres råd! alt bliver overvejet!! Jeg faldt netop over denne video på youtube - hvad er det han bruger? og tror i man kan få det i den størrelsesorden jeg har brug for (10-15cm i diameter)

https://www.youtube.com/watch?v=C2u01z-ZKuM

Jarto
Annonce

Jeg synes at det lyder som pg ser ud som kobberrør. Men essensen er at det er rør der er slebet skarpe fra den indvendige side.

Jeg skulle bruge et stykke nogenlunde rundt skumgummi her i sidste uge. (barnebarns fastelavns kostyme) Efter et par andre forsøg, blev det varmeskåret. Et stykke ståltråd ind i gasbrænder tll det næsten var rødglødende, og så kunne det bare skære. MEN GØR DET UDENDØRS, det lugter ganske forfældeligt. I dit tilfælde kunne jeg forestille mig en passede konservesdåse. sæt et træhåndtag på eller tag fat i nederkanten med en knibtang. Varm den op til den er jævnt rødglødende, og så er det bare med at holde tungen lige i munden. Det går drønstærk og man skal trække den tilbage med det samme.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Jarto
Jeg har lige set videoen og det han gør er jo lidt smart.
Han laver selv sine "kopbor" af rør, som han filer skarpe.
Det er i princippet et kopbor uden tænder, men med knivskær.
Ulempen er jo at i dit tilfælde skal du bruge et pænt stort rør og
desuden skal du jo kunne lave en endebund med en aksel på, som du
kan spænde op i en bænkboremaskine eller bare frihånd med en håndboremaskine.
Det er uden tvivl lettest at lave et lige hul ved hjælp af en bænkboremsakine.
Man skærer i øvrigt også i skumgummi med en stiksav med en skarp klinge, uden tænder på.
Det er op til dig og dine muligheder og kreative evner.
Held og lykke med projektet.
Man skal aldrig være bange for at eksperimentere. Oftest er det der man lærer mest.

Johnny cnc
Undskyld Erik
Jeg sad og skrev inden din besked tikkede ind. Derfor lidt sammenfald.
Beklager.

Johnny cnc
der er ikke noget at undskylde det sker ofte, på en tråd der lidt gang i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)

Man kan godt bruge et kopbor, men det skal være nyt/skarpt, og så skal, man køre baglæns.
Når man køre baglæns "hugger" det ikke i, men skære alligevel fint i skumgummiet.

Men vil du have et perfekt resultat, så kan du som nævnt bruge et tyndvægget skarpsleben rør, som der svejses en tap på, så du kan bruge det i boremaskinen som et kopbor...
(eller slibe tænderne af et kopbor, og slibe det knivskarpt)

Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis