Hvilken træsort til sengeramme - og hvor?

Hej.

Jeg har i sinde at lave min egen sengeramme af 5x5cm profiler i massivt træ. Jeg tænker eg eller ask, men har ingen anelse om hvor jeg finder sådan noget og hvad prisleje vi ligger i.

Jeg vil rigtig gerne lave samlingerne med dyvler, evt synlige, er det en dum idé?

Indvendigt i sengen har jeg tænkt at montere 4x4cm stolper til at ligge lamellerne på og dermed få en plan overflade. For at undgå madrassen glider rundt vil jeg evt pålime noget materiale med høj friktionsevne, fx gummi. 

Den skal være 140x200x35cm + madrassens tykkelse

Har I evt nogle indvendinger om design og træsort? Og er 5x5cm stolper fine - eller kan jeg roligt gå ned i størrelse?

Jeg har 3D-tegnet det hele for at give et bedre overblik

På forhånd mange tak

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Lige for at følge op på det med samlingerne havde jeg tænkt på noget i stil med dette. Bestående af 1cm Ø rundstokke der skæres i længden 10cm.

Jeg tænker man kan samle det med lim og skruer, og når det er tørt fjerne skruerne, bore hullerne op og banke stokken ind. Idéen er lidt at dyvlerne skal være i kontrast til træet, som jeg har overvejet at gråoliere, så det fx bliver noget i stil med dette:

 

Hej.

Der er mange spørgsmål. derfor kun svar på de værste fejl jeg ser i dit projekt uden dog og være snedker eller tømre.

Dine 5x5 og 4x4 er alt for klejne. Første gang en person prøveligger sagen vil vedkommende højst sansynligt ligge nede på gulvet og rode rundt. I stedet for stokke bør bundens ramme laves af mindst 3/4" * 4" på højkant. Benenes diameter bør du nok overveje og få op i 3"x3" grundet det vil blive betydelig nemmere og lave dine samlinger.

Der skal formodentelig nogle små sider øverst på rammen til at holde madrassen på plads. Undlades de skal madrassen fastgøres til sengerammen.

Prøv og kigge på færdiglavede senge for og få en ide om mål og husk lige på at naturvokset træ absolut ikke behøver og have større styrke end spån og krydsfiner.

Håber ikke du er blevet forskrækket.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

 Tak for svaret!


Der er mange spørgsmål. derfor kun svar på de værste fejl jeg ser i dit projekt uden dog og være snedker eller tømre.

Okay, det lyder jo ikke godt. Hvad er der da ellers af fejl? 


Dine 5x5 og 4x4 er alt for klejne. Første gang en person prøveligger sagen vil vedkommende højst sansynligt ligge nede på gulvet og rode rundt. I stedet for stokke bør bundens ramme laves af mindst 3/4" * 4" på højkant.

Hvad vurderer du ud fra at 5x5cm er for småt? 4x4'erne forstærker vel også, samt der både er ramme i top og bund?  

Evt en stok i midten af langsiden som dette kan gøre det?

Det er nemlig også pga æstetikken at jeg har valgt at bruge kvadratisk.

Benenes diameter bør du nok overveje og få op i 3"x3" grundet det vil blive betydelig nemmere og lave dine samlinger.

Jeg ser ingen grund til at øge benenes diameter, umiddelbart skulle det ikke være noget problem at lave samlingerne om de er 2 eller 3 tommer..


Der skal formodentelig nogle små sider øverst på rammen til at holde madrassen på plads. Undlades de skal madrassen fastgøres til sengerammen.

Som nævnt vil der blive tilføjet et materiale med høj friktion, så det bliver formentlig ikke noget problem 


Prøv og kigge på færdiglavede senge for og få en ide om mål og husk lige på at naturvokset træ absolut ikke behøver og have større styrke end spån og krydsfiner.

Det er nu heller ikke for de mekaniske egenskabers skyld at det er tænkt i massivt træ - men igen for det æstetiske. 


Håber ikke du er blevet forskrækket.

Slet ikke, jeg takker for dine input 

 

 

 

Hej, har været lidt optaget i går.

Flere fejl ? Nu når du ligefrem lokker, tror jeg heller ikke du kan lave rammen så stabil med de ønskede materialer, den ikke bliver ledløs" og folder sig sammen på et tidspunkt. Der er ikke noget andet end nogle meget små tappeflader, der skal holde rammen oprejst i både længde og bredde retningen.

Hverken en 5,5*5,5 cm eller 4*4 cm holder til nogen vægt på tværs af længderetningen. Det vil jeg mene er uomgåelige fakta. Det vil naturligvis hjælpe du har indsat et ben på midten på den nye tegning, det er endda endnu mere nødvendigt du understøtter 4*4 eren i midten af sengen, gerne to steder !!!

Prøv og lav en detail tegning over hvordan du vil lave hjørnesamlingerne på benene og se hvor lidt materiale du har at gøre med.

Ok med æstetikken, kan fortælle dig vores den første kom til, efter latexen gik til sammen med en dårlig konstrueret seng.

Friktionen mellem lameller og madrassen tror jeg vil snyde dig. Det eneste der formodes at kunne holde den på plads vil være burrebændel. Og så er du afskåret fra og kunne vende madrassen.

Der er ikke noget i vejen med massivt træ, når det bliver anvendt i de rette dimensioner og på rette måde. Den ramme du har tegnet, vil jeg formode måske (knap ?) at kunne holde hvis den var udført i firkant jernprofiler, men ikke i træ.

Det kan være maskinsnedkeren på et tidspunkt dukker op og giver sit besyv med ?
 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Så hvis jeg nu sætter to ben ind på midten af sengen også, burde konstruktionen ikke være holdbar?

Denne er i samme design, og med meget mindre profiler, omend de er i stål - men formentlig ikke massive
https://www.amazon.com/dp/B01LXM1HEK/ref=psdc_3248801011_t1_B01LXM1FE6
Annonce
Skrevet af MarcusRS på 06-03-2017 08:59
Så hvis jeg nu sætter to ben ind på midten af sengen også, burde konstruktionen ikke være holdbar?

Denne er i samme design, og med meget mindre profiler, omend de er i stål - men formentlig ikke massive
https://www.amazon.com/dp/B01LXM1HEK/ref=psdc_3248801011_t1_B01LXM1FE6

Naturligvis bliver sengen mere holdbar over belastning med vægte i nedafgående retning på ydervangerne, efter der er indsat de to ekstra ben på tegningen. Men du mangler stadig og forsøge at forstærke midtervangen !!!

Var næsten klar over designet var "lånt" fra en seng fabrikeret i firkant jernprofiler. 

Æ tøvs du skal prøve og lave sengen som du vil og af den hårde vej få lære om træs begrænsninger.     

Pøj pøj til.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis du benytter en boksmadras, så behøver den kun at blive understøttet i hvert hjørne og kræver derfor ikke nogen kraftig konstruktion af rammen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis