Omfangsdræn ved grundfugt

har jeg ret i at hvis man har fugt problemer i ens kælder vægge, så er man nødt til at finde ud af om det kommer fra undergrund eller den tilstødende jord?

Hvis det er grundfugt, så gavner et omfangsdræn med isolering af ydervægge vel ikke noget?
Trænger fugten så ikke stadigvæk op i muren nede fra undergrunden?


Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korrekt
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Velkommen til
Det er delvis rigtigt, dog udelukker det ene ikke det andet. Man kan godt dræne omkrig huset, og opnå en effekt på opstigende grundvand, hvis der laves en pumpebrønd.

Man graver dybere ned end soklen og laver drænet der, og fører det over i en brønd og derfra pumpes vandet (med mindre du kan opnå naturligt fald) videre til den "almindelige" vandafledning.
Vand er "dovent" og løber altid den nemmeste vej, så hvis der er en rende omkring dit hus, hvor der er "nemt" for vandet at løbe, ja så vil det samles der.

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
mange tak.
har som læser været her et stykke tid :-)

Nå ja.. egentlig logisk nok. Så laves drænet rigtigt, så vil man også fjerne grundfugt.

Men der vil vel altid være en smule grundfugt på den indvendige side af muren, da man jo kun graver ned under muren og ikke ind under.
Men den vil måske også søge renden der ligger dybere, da afstand kun er murens bredde.

Katmus
Jeg er selvfølgelig ikke 100 % sikker at det vil fjerne alt grundfugt, det handler jo også om hvor højt grundvandsspejlet står, for du kan jo ikke pumpe alt grundvand væk.
Men det er ikke lav-det-selv arbejde at grave den slags ud, da man jo risikere store sætningsskader eller det der er værre...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nej det er rigtigt...men har generelt ikke meget fugt.
Men kunne bare godt tænke mig at slippe for fugtudtræk en gang for alle.
Har opvarmet kælder, men der kommer alligevel lidt udtræk i nederste del af væggen, som skal rep. hvert andet år ca.
Kunne fortsætte med at grave hele kælder ud.
Men ville være for dyrt og da der ligger pæne fliser og er pæn højde og generelt er tør, så ville det nok være overkill.
Vil tage fat i kloakmester.

Katmus
Annonce
Måske tager jeg fejl, men jeg mener ikke at man må lægge et dræn dybere end underkant sokkel. Hvis drænet lægges dybere er der stor risiko for sætningsskader.





Søren O
Skrevet af Søren O på 01-03-2017 15:07
Måske tager jeg fejl, men jeg mener ikke at man må lægge et dræn dybere end underkant sokkel. Hvis drænet lægges dybere er der stor risiko for sætningsskader.



 

Du har muligvis ret.

Da jeg fik lavet dræn omkring mit hus, gravede de ned til bunden af sokkel, med maskine og så lige et spadestik dybere med hånden... så blev der lagt grus/perlesten, inden drænslangen blev lagt 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Der må graves ned til underkant fundament, men ikke længere, da der kan ske alvorlige sætningsskader.
Drænet placeres 150 mm over underkant fundament og 150 mm ud fra fundament. Dræn alene er ikke fugtstandsene. Der skal anvendes fugtmembran på fundamentet og der skal isoleres op af fundament, da det kan forkomne rentabelt i forhold til bygningsreglementet.

Hilsen Martin

Drænet afhjælpe oppe fra kommende regnvand og fugt og vil herfor have en meget lille virkning på opstigene fugt. Under sokkel og terrændæk.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Fandt nedenstående tekst på byggesagkyndig.nu

Ingen tvivl om det er det vi har i det store rum i den ene ende af kælderen.
Helt almindeligt og ikke noget der generer ud over at væggen går i stykker (ca. hvert andet år har jeg hørt).

Resten af kælderen er der ingenting lige bortset fra vores lille viktualierum 1,5 x 1,5m, hvor der faktisk er helt op i 1,5 m. højde.

Nå men som de skriver er man nok nødt til at leve med det.
D.v.s. hvert andet år skrabe væggen ren og pudse op samt male.

Men ved i hvad man pudser op med og bruger af maling bagefter?
Gå ud fra at jeg har renset op helt ind til fundament som er mursten.

Kan man få nogen ud og fortælle helt nøjagtig hvor det kommer fra og om det evt. kan afhjælpes billigt?

------------------------------------------------------------
Opstigende grundfugt
Opstigende grundfugt er noget af det mest naturlige for ældre kældervægge. Her er der tale om, at fugten nede fra jorden, hvor kældervæggens fundament står på, bliver suget op igennem den ældre beton eller mursten via kapillarvirkningen. Tegn på dette ses i stort set alle kældre, og kendes ved at den nederste halve til hele meter af puds er porøs og ”boblende”.
Forholdet er som nævnt helt normalt, og det skal man blot lære at leve med. Et omfangsdræn kan hjælpe lidt på det, men det vil ikke fjerne fugten helt.
Der findes løsningerne til at stoppe denne fugt, men der er tale om meget store og omkostningstunge tiltag.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også