Havehegn og låge af rionet

Jeg skal have lavet et hegn af rionet rundt om min have. Hegnet skal være Ca 100 cm højt . Hvordan sættes rionet nemmeste på stolper ? Hvor lang afstand mellem stolper ? Hegnet må gerne være "rustik" da det er en landhandel. 

Næste udfordring er at få lavet en låge til indkørslen som er 3 meter bred. Vejen falder en del  nedad fra gårdspladsen samt der er to spor ind. Hvordan laver jeg en låge som ikke bliver for tung og klodset. 

 


Mette
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor tyk Rionet, hvis det er 8mm, kan der nok godt være okkring 1,8 meter mellem stolperne.

Den elegante løsning

Den hurtige

 


Vi prøver igen, i morgen --

Du behøver nu ikke at sætte "fjæset" efter "den hurtige". Hvis du planter efeu, klatreroser eller noget andet op ad det, så varer det ikke længe før det er ligemeget hvordan det er sat på. En anden hurtig er at klippe rionet præcis så der ingen stritter er, og så sætte det fast med bøjlr ind på midten af stolpe.
Altså en mellemting imellem den elegante og den hurtige.
Du kan nok ikke lave det med bare 2 låge halvdele på så bred en indkørsel. Men det er vel også mulig at have en stolpe ude midt i "trekanten"
Du skal naturligvis tage hensyn til lastbiler, og landbrugsredskaber.
Jeg ved godt at lågen ikke behøver at kunne bære sig selv, Du kan jo godt hjælpe den lidt når du sætteer den på plads.
Det at terræn skråner opad mod huset kan afhjælpes ved at stolpen som lågen hænger på ikke står i lod. Eller at hængsel ikke står i lod. Forstået på den måde at centrum af nederste hængsel f.eks. er forskudt 100 mm ind ad mod din grund. Så vil lågen løfte forenden, når du åbner. Eller nederste og øverste fordeler med 50 mm til hver og i hver sin retning. Lågeakser skal stadig være på linje. 
Målene må du lige tilrette efter hældning på terræn.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har selv brugt kabelbøjler, og hegnet mellem stolperne.
Dog galvaniserede 60x60 mm stolper, og panelhegn.

Vi prøver igen, i morgen --

Jeg har set lange låger med en slags næsehjul til at bære vægten.

 

Du kan godt lave en 3 m bred port. Det skal laves i rør som skæres i smig i hjørner. Svejsebøjninger kan også bruges. Alt svejses sammen - gevindsamlinger duer ikke. Prøv at se på en gitterport ind til et firma.
Hvis lågen må åbne "udad", kan porthængslerne godt sidde i lod. Det sikrer at porten hænger i "balance", og ikke vil "stikke af". Det betyder dog at når porten er åben, vil den ikke flugte med terrain, men hænge vandret.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis