Tykkelse på gulvspånplader

Jeg er ved at etablere nyt terrændæk i køkken og et værelse. Det bliver et såkaldt "let terrændæk", dvs. ingen beton, men kun EPS med høj trykstyrke.
Øverst kommer der EPS-sporplader til gulvvarme, gulvspånplade og til sidst gulvtæppe (værelset) eller 8 mm laminatgulv (køkkenet).

Jeg er usikker på hvilken gulvspånplade jeg skal vælge. Det nemmest ville være en alm. 22 mm plade, men jeg er nervøs for at den er for tyk og dermed isolerer for gulvvarmen. Disse plader kan købes for rimelige penge i ethvert byggemarked.

En anden mulighed er en 12 mm gulvspånplade. Det er faktisk det, der er nævnt i Jackons vejledning. Men 12 mm gulvspånplader er lidt sværere at finde og skal derfor bestilles online. Dvs. det koster ekstra i fragt. Selve pladerne er der underligt nok ikke den store prisforskel på. (Det hænger sikkert sammen med efterspørgslen). Men det er altså rent anskaffelsesmæssigt en lidt mere besværlig løsning.

Hvad skal jeg vælge?

Palle Dam

Jeg er ved at etablere nyt terrændæk i køkken og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror trådstarter har styr på opbygningen idet han skriver EPS-sporplader til gulvvarmeslangerne (og varmefordelingspladerne). Det han spørger til er hvor tyk en spånplade kan skal ligge oven på som sidste lag inden gulvbelægningen.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ville ikke have de store skrupler med 22mm plader. De reagerer selvfølgelig ikke helt så hurtigt på udsving som 12mm, men når de er varme, så er de varme. EPS'en reflekterer varmen langt bedre end spånpladen. Jeg ville tage den tykke for at få et fastere gulv med bedre varme- og trykfordelingsegenskaber.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Lige en opfølgning på mit spørgsmål. Jeg har nu spurgt Jackon og fik følgende svar:

"Når vi taler om ”polygulvsopbygninger” henviser vi altid Gulvproducentens anvisninger. Det er lidt forskellig hvad de anbefaler.

Personligt ville jeg gå efter 22 mm Gulvspån, eller alternativt et af Fermacells gulv løsninger (fibergips).

22 mm Gulvspån og fibergips er mere kompakte og ligger bedre til.

Isoleringsmæssigt vil der selvfølgelig være en lille forskel, men jeg tror ikke at det vil kunne måles."



Så jeg vælger en 22 mm plade

Mvh. Palle Dam
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis