Samling af varmeinstallation

Jeg skal have tilsluttet en ny radiator til en gammel installation. Jeg har valgt at bruge pressrør men har et par spørgsmål til samlingerne mellem den gamle jernrørsinstallation og de nye rør.

1. Kan pakgarn benyttes til at samle en ballofix og en brystnippel i sort jern?

2. Kan pakgarn benyttes i samlingen mellem ballofix ventilen og et overgangsstykke https://www.lavprisvvs.dk/Roer-Fittings-Presroer-Fittings-Geberit-Mapress-forzinkede-roer-Fittings--Mapress-overgang-med-indvendigt-gevind-15-mm-x-1-2-1000025235.html ?

3. Er der samlinger som ikke bør udføres med pakgarn?

På forhånd mange tak
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alle samlinger med konisk rørgevind, kan samles med pakgarn og paksalve..

Vi prøver igen, i morgen --
Pakgarn og salve har været gangbart i rigtig mange år - mindst 75, og er stadig det man kan regne med. Til tætning af almindelige rørgevind tror jeg ikke du finder noget bedre, hvis det skal kunne skilles ad.

Søren O
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
skal jeg forstå det således at kun koniske gevind kan samles med garn og salve?
ja kun koniske gevind. Kan ikke lige komme i tanke om andre gevind typer, der skal have garn

Et lille kuriosum: Jeg var i Ukraine for at montere nogle maskiner. Der skulle der også monteres nogle 1" 3/4" og 1/2" galv. trykluft rør. De havde gevindskærer, men jeg så ingen pakgarn og salve. (De var lige så gode til Russisk som jeg er til Dansk/Engelsk) Så med de bedste fakter spurgte jeg om en løsning. De sagde et eller andet på russisk og her genkendte jeg ordet maling, men tænkte ikke videre over det. Nogle minutter efter kom de med en sæk som de trak nogle tråde ud af, og kæmmede lidt med en kam, samtidig kom de med en bøtte maling og pensel. De spurgte om det var ok, Jeg kunne kun svare at hvis det var Ukrainsk standard så var det vel ok. Rørene blev samlet og der var ikke en eneste sted det var utæt. Kunne det skilles ad ? ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg takker for svarene
Jeg takker for svarene
Cylindrisk rør gevind kan også pakkes med pak-garn + salve.

Kan ikke huske forkortelserne, men der er konisk, britisk=BSPT, og cylindrisk, amerikansk=????, rør-gevind
Withworth gevind minder om rør-gevind, kan også klares med garn og salve.

Generelt set, skal der pakkes gevind aht. væske eller gas/luft, så kan garn + salve bruges, om end salven opløses af olie, og derfor ikke har den ekstra effekt dér.
Teflon tape (PTFE-tape) kan også bruges, så længe der er gevind op til og med 1/2", til nød 3/4", så længe temperaturen er under 150°C mener jeg det er, eller over -30°C

 

Nu bruger man næppe Amerikanske rørgevind i de danske installationer.
Men det er nu også konisk gevind..
Common American National Standard Pipe Taper Threads
•NPT - National Pipe Thread Taper
•NPTF - Dryseal American National Standard Taper Pipe Thread (ANSI B1.20.3)

Nu skrev jer pakgarn er til konisk gevind, og når det gælder vand installationer er det korrekt, er der cylindrisk gevind er der en pakning af en slags.

Men pakgarn og salve kan sagtens tætne cylindrisk gevind, og laver man en rævehale er der jo endnu flere muligheder, men alt sammen ikke noget man bør bruge til vand installationer.

Loctite laver for øvrigt noget rigtig godt paksnor..
http://reservedele.nu/da/product/lim--tape/seal-thread-loctite-55-l-50-m-

Vi prøver igen, i morgen --
Du bruger bare pakgarn og salve til gevind samlingerne. Husk at reifle gevindet før du pakker dem, gælder dog ikke sort rør
Husk at afgrate press rørene når du har skåret dem, ellers ødelægger du gummieringen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også