Hjælp! Maling vil ikke tørre

Hej LDS'ere

Jeg har måske dummet mig og købt for billigt...

Jeg har i hvert fald et problem med at den maling har købt i Harald Nyborg ikke vil tørre (DECORA TRÆ&METAL GL 50 HVID.)

Jeg er igang med at male en seng til datteren og den er lavet af MDF og træ. Men selvom jeg har varmeblæseren sat til og der er omkring 18-20 grader i garagen vil det simpelthen ikke tørre.

Det er over 24 timer siden det fik sidst og det er stadig kun "fingertørt".

Hvad kan man gøre? og da jeg kun har malet bagsiden, vil jeg høre om der er nogle bedre produkter til dette som jeg kan bruge på fronten.

På forhånd tak

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når man kikker på beskrivelsen, er det jo ikke ligefrem hurtigtørrende.
• Type: Alkydmaling.
• Rækkeevne: 9-12 m²/l.
• Tørretid, fuld hårdhed: 2 uger.
• Kan overmales efter 6 timer.
• Rengøring: Værktøj rengøres med terpentin.
• Påføring: Pensel eller rulle.

Men har malingen stået i bøtten og har fået frost, kan det også ødelægge malingen.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad har du som grunder?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så der er ikke meget andet at gøre end at vente?

Det har ikke fået frost, så det burde ikke være problemet.
Troede bare det efter 24 timer burde være der hvor jeg kan vende emnet og begynde at male den anden side... men det tyder på der går noget tid før datteren kan få sin nye seng
Skrevet af PinkHenrik på 26-02-2017 11:42
Hvad har du som grunder?

Det er så nok osse her jeg har fucket lidt op... for det er ikke grundet, bare 2 lag af den ovennævnte maling.

Noget jeg så grueligt fortryder nu.

Vil det sige at du har malet vådt i vådt, når du har givet 2 gange?
Du har dermed påført et rimeligt tykt lag, og det skal tørre/hærde i lang tid.
En ting er at malingen ikke er tør (det skal nok komme) men hærdningen tager længere tid, jo tykkere et lag du har "plasket" det til med. Du kan tjekke om din maling er hærdet ved at presse en negl ned i den, hvis den efterlader et mærke, ja så er den IKKE hærdet op endnu.
Varme i sig selv er ikke nok til at få hærdningen i gang, her spiller luftfugtighed selvfølgelig også ind, og disse dage er det bestemt ikke optimalt vejr at male i.

Det er problemet med alle de tv udsendelser hvor man ser "eksperter" feks male en reol og så tage den i brug dagen efter, fordi indretningen skal være færdig på 24 timer... men som de siger i tv køkkenet: Vi har snydt lidt !
Ting ta'r tid...

Annonce

Plasket og plasket vil jeg nu ikke sige men jo... andet lag har gjort at malingen nu er heldækkende

Men ja... er godt klar over at det ikke lige er årstiden at male i, men når nu datteren vil have sin seng sååå...

Er der noget at hente ved at skifte til en vandbaseret maling og påføre med sprøjte i stedet for rulle som jeg har gjort denne gang?
Tænker at sprøjten kan give et tyndere lag som kan tørre hurtigere, og så evt bare give det lidt flere lag, som så til gengæld ikke skal have så lang tørretid?

Du kan jo også give sengen et par lag hvid grunder, og så male sengen til sommer. (grunder tørrer hurtigt)

Jeg malede et møbel i sommer med denne maling (brugte grunder) den er vandbaseret og laver en superflot finish, den tørrede rimelig hurtigt, men det var jo også "sol og sommer"

LINK

Vi prøver igen, i morgen --
Det kunne være sjovt lige at høre om din maling er blevet tør nu ?

Skrevet af PinkHenrik på 02-03-2017 18:59
Det kunne være sjovt lige at høre om din maling er blevet tør nu ?

Det er den

Og har været ude og investere i en grunder som er vandbaseret, hvilken så er er tør efter 3-4 timer afhængig af vejret... så nu satser jeg på at få sengen færdigmalet på alle sider inden næste weekend

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også