IK min.

Hej jeg har lige et spørgsmål som en måske ved lidt om ?
Drejer sig om IK min. ved en kabel længde på ca. 200m og 1,5mm2,
Forbrug er 600w, er intr.i om sikring slår fra i tide.det er en 10a smeltesikring.
Har selv haft regnet lidt og kommer frem til at det er lige på vippen til at gå 😊

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan sagtens have ret, men der hører flere oplysninger til for at kunne verificere det.
Hvilken sikringstype drejer det sig om ? ( Man skal kende sikringens smeltekurve )
Hvad er elforsyningens mindste kortslutnings effekt i det tilsluttede kabelskab ? (oplyses af elforsyning)
Hvilke modstande er der fra kabelskab via stikledningskabel og installation til start af din 200 m kabel ?? (Er den tilslutte direkte på en gruppe, er det kun stikledning der tæller)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 25-02-2017 16:22
<p>Jeg kommer frem til en modstand på 4,66 ohm, og dermed en strøm på 49 . For at konstatere har jeg set på nettet på en <a href="http://www.axencrone.net/el-mappen/1/MaaleteknikogSikring/Sikringssmeltekurve.htm">smeltesikrings kurve</a>. Der ser det ud til at det vil tage 6 sec inden sikring springer</p>

Jeg kom frem til 31 sekunder, men har vist regnet lidt længere end dig, nok fra kabelskabet, men man skal vel kun regne til tavlen når sikringen sidder der ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det eneste der har interrese er hvor stor modstand der er i hele systemet, og dermed hvor stor strøm der kan gå. Dernæst naturligvis sikringens smeltekurve.

Du skal i princippet regne helt fra der hvor generatoren står, igennem højspænding, transformeres tab, nettet i gaden o.s.v. frem til kortslutningen. Men det er ganske umulig for der står jo i 1000 vis af genaratorer og vi ved ikke hvad vej strømmen går o.s.v. Derfor kan man få oplyst kortslutnings effekten ude i gaden, og så begynde derfra.
Men vores beregninger passer ikke sammen, der er ikke så meget større modstand i stikledning. Det er korrekt at jeg kun har regnet med den ohmske modstand i de 2 ledere der er i 200 m kablet, men det plejer også at være den største del. Ved nærmere forstørelse af smeltekurve tabel skulle jeg nok have aflæst op imod 9 sekunder i stedet ved 49A og 10 A sikr. Jeg har ikke fratrukket at 10A sikr er en lille smule forvarmet når der bruges 600w. Men kortslutninmg kan jo også forekomme kort efter at der er tændt, så der ikke er begyndt en temperaturstigning.

Som jeg aflæser smeltekurven har du kun 28-29 A beregnet til at gå ved en kortslutning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu regnede jeg min IK net min. Til 2000A, kun fra en opgave fordi jeg ikke ved hvad den reelt er ? Måske det ikke er realistisk.
Og så kom jeg frem til 30-31 sek. inden sikring springer, regnede med en 10a smeltesikring er ens uanset mærke, da den vel uanset mærke skal springe ved de 10A, bortset fra det den kan tale den 1 time.
Nu sidder belastning fordelt over de sidste 150m så det må vel også ændre på resultatet.
Tænker om ikke det ville hjælpe at gå op på 2.5mm2 de sidste 70m ?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Det er næsten underordnet hvordan belastning er fordelt. Kortslutning kan forekomme overalt, og unset om belastning er tændt eller slukket samt den lille strøm som din belastning bidrager med har ingen betydning (2,6 A).
Det vil naturligvis hjælpe, men det vil hjælpe mere at de 150 m eller alle 200 m er større kabel. ELLER der kommer en mindre sikring i.
smeltekurver er ikke ens for sikrings typer super flink - flink - eller træg.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvordan er det at se på sikringen om den er flink eller træg ?
Må prøve at rulle 100 m 2,5mm2 ud og koble i enden af den eksisterende 1,5mm2 og så få installations testeren til at vise IK min.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Da jeg gik på installatør skole havde vi smeltekurver for hver slags sikringer. Det var både Do - Diazed og Din sikringer.(altså dem til gaffel montage) Så skal vi komme ret meget nærmere skal du oplyse hvilke slags sikringér du arbejder med. Her f.eks. en tabel over sikringers kortslutningsstrøm ved en smeltetid på 5 sec. Den viser for 10 A  sikringer ved Dzii 23A - Do1 38A - Nh00 37A Så der er stor forskel.
Nogle sikringer er mærket med noget der ligner en snegl, nogle står der flink på, men jeg kender ikke alle mærkninger.

Kan du teste det er det da det sikreste.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil anbefale dig at gå ned at få fat på en fagmand, og hvis du selv er elektrikker, så snak med din mester/ham der har autorisationen i dit firma, for at få de rette oplysninger.
Vi kan rådgive dig alt det vi vil her, men hvis ikke vi har de helt korrekte oplysninger, så kan vi ikke give dig den rette vejledning, og her når vi snakker 200m kabel til f.eks. belysning, så skal der sq de rette oplysninger til.

Tænk over at du også har din drift-udgift på kablet, ved at vælge et mindre kvadrat frem for et større, så det kan også bidrage i det lange løb, til at betale for et 2.5 kvadrat frem for et 1.5kvadrat.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis