Knæk og længde på emhætte rør.

Hej LDS'ere.

Skal til at renovere køkken, emhætten skal så flyttes fra den nuværende position og over på en anden væg.

Problemet er så, at jeg er i tvivl om det er muligt at lave emhætte udtrække således at den går op på loftet, knækker 120° op, går lige 2 ,5 meter og knækker 120° op igen, til udtaget på taget.

Det hele skal laves i 100 eller 110mm rør.

Er det nødvendigt, med en kanalventilator på den korte afstand og de små bøjninger? Hvis det er, er der så nogen der har erfaring med en motor de vil dele? Gerne til en overkommelig pris (500-1000kr)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De ca. 2 m som røret bliver længere betyder ikke ret meget. Men hvis du udførte det i slange vil det være noget helt andet.
De 120 grader tror jeg ikke er rigtig. Jeg vil tro at røret skal drejes 30 eller 45 grader. Bøjninger findes standard i 15, 30, 45 og 90 grader.
Husk at isolere røret for ikke at få kondensproblemer.

Søren O

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/50695' class='af-profile-link'>Søren O</a> på 24-02-2017 22:02
De ca. 2 m som røret bliver længere betyder ikke ret meget. Men hvis du udførte det i slange vil det være noget helt andet.
De 120 grader tror jeg ikke er rigtig. Jeg vil tro at røret skal drejes 30 eller 45 grader. Bøjninger findes standard i 15, 30, 45 og 90 grader.
Husk at isolere røret for ikke at få kondensproblemer.

Hej Søren.

Når du skriver slange, mener du så Flex?
Vil nemlig helst undgå Flex, derfor jeg vil lave det i noget ventilationsrør for at få en lækker installation.

Har vedhæftet en tegning af min ide. Ved ikke om det giver mening.
Brug 125mm eller bedre 150mm rør. Der er langt mindre modstand, du får derved et bedre afteæk med mindre turbulens (larm). Også selvom afgangen på din emhætte måske kun er 100mm.
Helt enig - lav det i ventilationsrør. Ø 100, ø 125 og ø 160 er standarddimention. Gå hellere lidt op i dimention for at reducere modstanden.

Søren O
Okay, lyder som en god plan, hvis i mener det sagtens kan gå med min tegning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis