Overfræser

Hej forum folk 
Jeg har længe villet købe mig en overfræser, og nu da jeg har købt mig en bordplade med skarpe kanter, så er der jo ingen undskyldning mere 
Jeg har ledt lidt rundt på nettet, og ja festool er jo ret populært med også fårking dyrt 
Jeg endte op med en Bosch pof 1200 ae (den grønne serie  på trods af jeg har svoret jeg aldrig ville eje noget af det grønne)..
Det er naturligvis klart at den er langt fra lige så god som både festool og den blå bosch GOF 1600 CE L-BOXX som jeg ellers er lun på. Men de koster også på den anden side af 3000-3500 hvor den bette grønne fik jeg for 600.. Det var naturligvis ikke et valg jeg ville tage hvis jeg skulle bruge maskinen professionelt hver dag, men det er rent hygge på et amatør plan 
Jeg står så nu og skal ud og købe nogle jern til den. Og det er som sådan derfor jeg oprettede denne tråd. For hvad/hvor skal man købe? 
Jeg kan se de både i harald skrald og biltema har nogle kit til 2-500 kr... Men er de noget værd ?! Jeg tænker kvaliteten. Nu er jeg selv smed så jeg ved jo godt man får hvad man betaler for, særligt når det handler om værktøj. 
Har folk nogle erfaringer med de sæt?
Hvis det er noget skrammel.... Hvor bør man så i stedet søge henne?
På forhånd tak :-)

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også den anførte grønne Bosch og er særdeles tilfreds til hobbybrug. Jeg har jern fra harald skrald, og de har gjort det ganske udmærket til mit brug. Det er absolut ikke et værktøj jeg bruger hver dag, men nogen af jernene har dog været brugt adskillige gange og virker stadig. Jeg har kunnet klare mig med den billige kasse til 189 kr. Skulle man komme i den situation, at man skulle få et stort behov for et specielt jern, kunne man jo så nøjes med at købe netop det i en bedre kvalitet.

Kurt B. Andersen
Jeg har også startet med en kasse fuld jern fra onkel Harald, og til hobby brug er de fine nok.
Problemet er lidt ligesom når man køber bitssæt, man bruger reelt kun 2-3 stykker af dem, og resten samler støv. Bevares det ser godt ud at have en røvfuld fræsejern stående, men hånden på hjertet så bruger man dem jo ikke.
Men det er fint at starte med, så du finder ud af hvor mange ting man kan bruge en overfræser til, og så kan man senere købe lige netop DET jern man skal bruge til en speciel opgave. Eller når det foretrukne jern bliver sløvt så købe et kvalitets jern i netop den størrelse som man bruger oftest.
"Hemmeligheden" ved at bevare sit fræsejern frisk er at tage mange men ikke så dybe fræsninger, så jernet ikke bliver for varmt, eller ikke kan kaste spånerne væk, i en for dyb rille.
PS: jeg har også den fræser og er ganske godt tilfreds... men jeg kommer også fra en no-name-kina-ting der ikke kunne noget som helst.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Har også den lille grønne overfræser og er godt tilfreds med den...
Igen, det er ikke voldsomt meget jeg bruger den, men rar at have til profileringer osv....
Så fræsejernene blev som mange andre, en stor udvalgsboks fra Harald eller lignende...
Husk at holde dine skær rene og skarpe, det er jo det halve.... Og så måske ikke de voldsomme spåner.. men mener nu jeg tager godt ved ind imellem.... Slutter dog gerne af med en sletspån i både dybde og side (ved lommer), jeg har lavet et par trapper, nogle knagerækker osv med den og er godt til freds...

Når dit behov bliver større så suppler med gode jern i de udgaver du har behov for...

Jeg har dog arbejdet mest i blødere træsorter, og om det er meget andet i hårdere ved jeg ikke, men tror det handler mest om spånernes størrelse... og at få det fræsede væk, så sugeren kommer hurtigt til sin rette opgave.

MVH Njord

MVH Njord

Fint med Bosch overfræser til hobby brug, du kan jo altid købe en noget dyrer om du falder for at bruge den.

En god ting: Anskaf dig et høreværn, det vil du helt sikkert ikke fortryde.

Køb nogle af de billigere til en begyndelse, som holder til hobby betonede ting.

Du kan altid senere købe nogle af en anden prisklasse, & der ved får du også bedre kvalitet, er min erfaring.

Det siger vist sig selv 10 12 overfræser jern/profilfræser for 2 3 hundrede kr. Hvad kan man forvente i den prisklasse ang. kvalitet.

Se dig lidt om på nettet i f.eks. Tyskland eller England der er somme tider penge at spare.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis