Udvendig isolering af sokkel, må jeg grave hele vejen rundt?

Hejsa

Spørgsmålet er måske ret enkelt..
Jeg skal have isoleret min sokkel, og skal derfor grave ud, mit spørgsmål er så, om jeg, uden fare for hytten styrter sammen😃 kan grave hele vejen rundt om huset ad èn omgang?

Jeg skal grave ca en halv meter ned og en halv meter ud fra huset..
Der er støbt sokkel, og hoster af gasbeton.. fra 1965..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke lave mere end et par meter af gangen... tænk hvis der kommer en mega tordenbyge, og jorden skrider sammen i sådan en lang rende... så skal du grave det op igen.
Da jeg fik drænet/isoleret lavede firmaet ikke mere end ca 3 meter af gangen, forstået på den måde at de gravede dybt ned på 3-4 meter, og så ca halvt ned på 2-3 meter, for så kunne de lægge drænslange mm. ud i den dybe ende og så vippe den jord de gravede ud af "det halve hul" op på den dybe udgravning når de gik videre til det næste stykke.
Nu er mit hus også med kælder, så vi var næsten 2 meter nede...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for bud.. det giver mening.. men tanken var egentlig at jeg ville grave det hele op, så det var klart til isoleringsfirmaet "bare" skulle fikse lidt sokkel og så isolere.. de er nemlig ikke meget for at give fast pris på gravearbejdet, da de ikke ved hvad der kan gemme sig under overfladen.

Jeg har godt hørt om at man kun tager en meters penge ad gangen, når man dræner eller isolerer en kælder.. men i dette tilfælde (jeg bor på toppen af en bakke, så dræn er ikke nødvendigt) skal jeg jo Max. 50cm ned (vil isolere 60cm sokkel, tænker jeg. Måske endda kun 40-50cm, som isoleringsfirmaet anbefaler (kommentarer hertil er også velkomne😃)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Når du ikke skal længere ned en de 50cm kan jeg ikke se nogen problemer i det, andet end det som Henrik nævner. Så hvis du kan grave det ud, og få det isoleret og fyldt op igen, uden at der kommer større regnskyld så er det da bare at gå igang.
Jeg tænker at når du bor på toppen af en bakke må der være god mulighed for at lave en afløbsrende fra huset, hvor evt. regnvand kan ledes bort.
@ Frank
Kan du ikke uddybe tanken omkring den afløbsrende? Ikke at vi har problemer, men nogle pytter står der da hist og her, efter regn..

@Ilisher
Nej, det var netop min tanke, men jeg er lidt nervøs for det.. og håber derfor på gode input herindefra.. det er jo lidt for sent, hvis hele den ene væg rutsjer en tur:-)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Så længe du ikke graver helt ned til bunden af soklen, og forlægger den helt ville jeg ikke have nogen betænkeligheder ved at gøre det selv.
Men lad os se om ikke der kommer nogle flere inputs snert
Jo altså når nu du har gravet isoleringsrenden færdig hele vejen rundt om huset, mente jeg du i den ene ende kunne grave en afløbsrende ud og væk fra førstnævnte rende. Sådan at evt. regnvand straks blev ledt bort fra renden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis