Utæt rør i væg.

Hej :-)

Jeg er blevet den lykkelige ejer af et utæt rør ved bruser i badeværelse. Røret er ført inde i væggen og går ned i kælderen. Jeg smider lige nogle billeder ind da det er nemmere at se sig ud af.

Det første billede er bruseren (den havde i nok regnet ud ;-)). Det næste billede er fra kælderen hvor rørene går ned. Røret til højre (det kolde) er det utætte. Det sidste billede er resten af rørene der går op til toilet. Som det ses har der på et tidspunkt været en skade og må sige at jeg ikke giver mange points for udførslen, men det kan være det bare er mig. Jeg forestiller mig at der har været en eller anden form for vandskade som er blevet udbedret. Måske ligefrem på bruseren da det er pex rør og det er det eneste sted i huset der var pex rør. Ellers er det gamle jernrør hvor vi har fået udskiftet den "varme" del til pex rør. VVS'er har været her og vi håbede det var fugningen den var gal med, men det er det desværre ikke. Så røret skal skiftes. Heldigvis har de tidligere ejere efterladt en stak fliser hvilket gjorde mig rigtig glad da jeg fandt dem. Jeg har dog følgende spørgsmål.

1. Når vi er igang ville det være en god ide at få skiftet det andet rør op til bruser når nu fliserne alligevel er nede? (vvs'er mener ikke det er grund til det når det rør nu ikke drypper) Min bekymring er at det rør også fejler og så mange fliser er der heller ikke efterladt.

2. Findes der virkelig ikke en løsning med en dåse inde i væggen hvor man kan skifte rør uden at skulle flå fliserne ned. Jeg tænker fremadrettet hvis der skulle opstå noget med de rør igen?

3. Burde vi få skiftet resten af rørene til toilettet der består af kobberrør og et enkelt jernrør?

4. Hvad er worst case scenario når der nu bliver åbnet? Min bekymring er baseret på udførslen i kælderen samt at der er en utæthed at reparationen er lavet så billigt/hurtigt som muligt.

Mvh

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke selv nogen erfaring med koblingsdåser til pex, men jeg er ret sikker på at mindst 1 flise skal pilles ned, hvis det bliver nødvendigt at udskifte pex-røret.
Jeg vil foreslå at udskifte begge rør nu du er igang. Prøv at åbne til rørene bag blandingsbatteriet, og skær vinklerne på rørene af. Gå så i kælderen og frigør rørene. Prøv så om du kan dreje rørene fri med en rørtang. Er du heldig, kan du trække rørene ned i kælderen. Hvis dette lykkes, har du kanaler til dine pex-rør.
Når du nu er igang, er det nærliggende at udskifte det sidste galvaniserede rør også. Kobberrør ruster ikke, og har der ikke været konstant cirkulation på røret, tror jeg ikke at der er nogen grund til udskiftning.

Søren O
Advarsel: Brug ikke vinkelsliber til at skære rør over med inde i dit badeværelse. Gnisterne vil ødelægge det de rammer.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis