Støbe badeværelsesgulv på 1.sal

Hejsa 

Jeg er igang med at renovere hele min første sal, på mit hus
og i den omgang inddrager jeg et gammelt te-køkken som vil blive et nyt badeværelse.
Lige nu er der trægulv i hele 1.salen

Jeg vil gerne have klinker på gulvet i badeværelset, og samtidig vil jeg gerne, så vit muligt undgå alt for stor højdeforskel på trægulvet i resten af 1.salen og det nye klinkegulv.

Jeg er lige nu igang med at fjerne det gamle trægulv i den del der skal være det nye badeværele, så jeg kan lave rørførringen til kloak, og vvs. osv..
når jeg fjerner trægulvet kan jeg se at der er gode solide spær i 170mmx170mm dimension. og der er så lagt trægulv direkte oven på spærerne.
der var ikke tænkt på isolering i etageadskillensen hehe, men det er heller ikke nødvendigt da der næsten lige under det kommende toilet, står en finsk masseovn i stueetagen. Så den varmer rigeligt, så der heller ikke behøves gulvvarme.

Men mine 2 spørgsmål er så...
Hvordan undgår jeg en stor højdeforskel på trægulv og klinkegulv.?
og hvordan bør jeg støbe et stabilt underlag til klinkerne.?

-hvis jeg skal udligne de ca.80cm der er imellem alle spærene med lægter så det bliver 30cm mellerum, som flere anbefaler og der efter lægge krydsfiner, gipsgulvplader og så fliselim og klinker.. såbliver det hurtigt 3-4cm højdeforskel... det vil jeg gerne undgå.. men hvordan..
Badeværelset bliver iøgerigt 3m bredt og 4m langt, hvis nogen skal bruge den info. og selve vådrums delen bliver 3 x 1.5m.

Håber nogen af jer kan hjælpe med den fede løsning ;-)

Mvh
Martin Steiness 

 


Steiness
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kræves faktisk at gulvkote ved afløb i badeværelse ligger 30 mm UNDER niveau i gangen udenfor. !!

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
De 30mm højde forskel klarer du nemt ved at lave et dørtrin :-)
Selve den støbte plade bør du lave i en sammenhængende plade.
Og bedst er det at du kan få den til at støtte af på alle sider på murene under.
Det behøver ikke være på kanten af din gulvplade, men sådan så den er understøttet og reelt hviler på murene (der skal være dimensioneret til vægten).
Bjælkerne kan du reducere i højden ved at skære dem ned, så su støber hen over dem, og i denne sammenhæng er en højde på 170mm ikke meget...
Husk der skal rionet i dit gulv.. Og brug soldater til understøtning mens du støber gulvpladen. Sørg for at dine bjælker osv er pakket ind i plast så betonen ikke løber ned i mindre revner og ikke afgiver fugt til disse.

Du kan også overveje forskellige andre løsninger som svalehale plader, wediplader osv....

Start gerne med at checke hvordan dine mure er i underetagen.. kan du få dem til at bære betonpladen er du godt på vej...

MVH Njord

MVH Njord
Hejsa Njord
tusind tak for dit indslag.
Det er som sådan ikke vigtig for mig om det bliver et støbt gulv eller om det er svaleplader eller wedi.
jeg er bare lidt i tvivl om hvad ville være den bedste og letteste løsning... for jeg kan som sådan sagtens fjerne gulvbrædderne og lægge krydsfinerplader og så wedi ovenpå.
gulvbræderne er ca. 20mm tykke så det går stort set lige op med krydsfinerpladerne.

jeg har ikke noget problem med at acceptere 1-2cm måske endda 3cm højdeforskel....
Men hvis jeg skal have plads til både 50mm wedi og fliselim og klinker så er det hurtigt 6-6.5cm
det syntes jeg er en stor højdeforskel
og jeg kan ikke helt se at det vil være hverken fornuftigt eller klogt at fjerne 50mm fra de 170 bjælker..
der skal trods alt også være afløb mm. i det mellemrum..
hehe
så det er mere ? i hvad der vil være smartest.. om det er et støbt gulv, eller svaleplader, eller wedi..
hvis du/i forstår ;-)


Steiness
Hej Bygningskonstruktør
tak for info
og ja det er ikke den store forskel i opbygnings procesen når man er igang, om det er 1/3 af rummet der bliver "vådrum" eller hele rummet.
Så laver bare hele rummet til vådrum zone.. :-)

Steiness
Annonce
Svalehale pladerne støber du også på :-) Men de har god styrke og lægges ud over de nedskårne bjælker....
Igen skal de gerne aflastes på en indermur der på den måde kan tage trykket så du ikke belaster bjælkerne, der jo netop svækkes ved at de nedskæres.

Jeg har selv et støbt bad gulv på 1. sal. Og her er der skåret ned i bjælkerne, de holder jo reelt kun loftet oppe når den støbte plade er hvilende på indermurene hele vejen rundt.
Min kloak løber også i det støbte lag incl gulvvarmen.
"bunden" af det støbte hos mig er krydsfiner der er monteret mellem de nedskårne bjælker, og det var understøttet af soldater under støbning og hærdning af betonen.

MVH Njord

MVH Njord

Lav det med GF25 gulvgipsplader direkte på spær.
http://www.knauf.dk/prof/produkter/knauf-gf-floor-board.html

Pladerne fylder 25 mm, så med vådrumsmembran, klæber og klinker bliver det 10-15 mm højere end dit nuværende gulv.

Gulv afløb skal være 3 cm under tilstødende rum. Det er et punkt der ikke skal tages for let på da det er muligt at det tjekkes ved evt salg.

km
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis