Tågebaglys på suzuki liana 1,6 2005

Jeg arbejder ellers ikke så meget i bil, men mit tågebaglys virker ikke. Mekaniker er på ferie, og de par knægte han har på værkstedet har  ikke meget begreb om det.

Den er kasseret til syn på forhjulsleje, pære i positionslys, og så tågebaglys. De 2 første punkter har de ordnet, men det sidste driller dem, så jeg vil selv lede efter det. Jeg kan ikke få den godkendt uden at alle påpegede fejl er rettet

Pære og sikring er tjekket. Beklædning på bagklap har været afmonteret og det er konstateret at der ikke kommer spænding til fatningen. Ledning har farve brun / gul stribe. Den tænder på en kombi kontakt med lyset, og kan mekanisk kun drejes når lyset er tændt. Kontrollampe i instrumentbræt lyser når den tændes.

Ér der en venlig sjæl der kan finde link på diagram hvor det indgår. Jeg har fundet et fint et på en suzuki samaru men der ser jeg ingen tågebaglys (rearfog)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder næsten som en knækket ledning, - især hvis lampen sidder i bagklappen..
Vh. Carsten

Lampen sidder i bagklappen, og det var også min tanke. Så jeg har skilt det ad ved den bevægelige del, og rykket godt og grundig i den mistænkte ledning. Det holdt den til. Det er ellers et kendt problem i opvaskere, og der går de normalt fra hinanden når det opstår. Jeg har kigget lidt på det her fra fyraften og indtil konen skulle til banko. Når jeg tænder, kan jeg høre et relæ der klikker. Jeg kan ikke rigtig stedfæste det, men det er inde i kabinen. Oppe over kobling sidder en plint, med 3 relæer, ude foran sidder 2 bokse med i alt 9 relæer. Dem udenfor har jeg tjekket, ved at bytte dem derhen hvor jeg kan se noget virke. De 3 indenfor nåede jeg ikke at tjekke.
Men i morgen vil jeg finde ledning på vej ud til bagklap og måle om der kommer 12 v der.

Hej

Er der anhænger stik på din bil ? ? ?

hvis der er det bliver netop tågebaglygten afbrudt i stikdåsen når der er anhænger på og den funktion er tit defekt så den ikike tilslutter tågebaglygten igen på bilen når anhængeren frakobles !

Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"

Der er anhænger stik, men det er den gamle 7 polede model. Mon det også gælder der, for så er det rimelig nem at finde.

Hej

Ja det gælder også 7 polet stik - tågebaglys befinder sig på klemme 54G som normalt er en blå ledning men hvis vognens tågebaglygte er ført gennem en afbryder i dåsen burde du kunne måle spænding i stikdåsen på 54G selv om det ikke virker på vognen og så kan du jo se hvilke ledninger der sidder på afbryderen ! og så flytte dem så det også virker på bilen !

polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce

Hold ad op super super, så virker det. Anhængertræk var naturligvis rustet fast i skruer. Det var mulig i stikket at få en prøvelampe til at vise at du har ret polobjørn. Så var der blot tilbage at finde ledninger bag panelet. Der blev så lagt en lille lus imellem hvor afbryder skulle have været. Det betyder så at det virker korrekt inde fra kabinen, men slukker ikke hvis man kobler noget på trækket, er det et krav ? ? For så vil jeg da undlade at "prale" af fremgangsmåden når jeg skal til omsyn. 

Hej

Nej det er ikke bestemt i lov at det skal slukke men det er praktisk hvis man har en stor hvid campingvogn på slæb så kan man nemlig kun se en stor rød plamage i sit bakspejl hvis vognens tågebaglygte er tændt  

Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis