Understøtning af MDF-bordplade

Kære alle

 

Jeg har lavet et spisebord ud af en 22mm MDF plade, hvorpå jeg har lagt sildebensparket. Bordet har dimensinerne 220x100 cm. Bordet står på 2 u-formet stål bordben.

Jeg er lidt i tvivl om bordet vil kræve nogen understøtning på undersiden eller om sildebensparket der er limet på toppen af bordpladen vil understøtte det.

Jeg tænker selv, at sildebensparket på toppen gør bordet mere holdbart, men er i tvivl.

 

Jeg håber i kan hjælpe mig 

 

Med venlig hilsen

Frederik

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Uden en sarg VIL pladen begynde at efterkomme jordens tiltrækningskraft
Jeg ville fræse et vinkeljern ind i mdf pladen så du får en skjult sarg, på undersiden.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det skal være på langs og i begge sider. Så kan det være 100-150 mm inde fra kanten. Når du "kun" har 20 mm plade tykkelse, og ikke må fræse helt igennem, er jeg noget i tvivl om vinkeljern kan holde. Men du kan også skrue + lime et bræt på højkant. Eller en 40 x40 x 2 firkantrør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som elmand siger så ville jeg lægge 2 stk på den lange led.
Din plade er 20 mm tyk, så ville jeg vælge et vinkeljern i 5mm gods ca 15X15 mm eller en "skæv" der er ca 15x30, og så fræse 15mm ned i pladen og sæt jernet fast med skruer.
Det er ikke en billig løsning, og det kræver både værktøj og finesse (fordi lavet forkert, så har du svækket pladen fremfor at styrke den), men så kan det også blive flot, fordi du ikke kan se sargen fra siden.
Den billige løsning er at lave en traditionel sarg i træ under pladen.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Elmand,

Bordpladen har med sildebensparket en tykkelse på ca. 3,8mm
Men hvordan kan det være at sildebensparket som er limet på pladen ikke hjælper, når det vil hjælpe at skrue + lime et bræt på højkant på undersiden? :-)

Med venlig hilsen
Frederik

Annonce

Hvis du skruede et bræt på undersiden der kun er 3,8mm tykt ville det heller ikke hjælpe...
Hvis du taget et brædt der er 5 mm tykt og 10 cm bredt, ville du så kunne brække det over knæet hvis du vendte det med de 10 cm ind mod knæet? Næppe... men det ville være meget nemt at knække det på den anden led

Det hedder anvendt fysik


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det giver selvfølgelig meget god mening :-)
Men du ville mene at vinkeljern der er 15 x 15 mm i hver siden ville være nok? :-)

Med venlig hilsen
Frederik
Nu bør du lige holde styr på mm og cm. Så undskyld jeg holder mig til mm, det er det letteste.
Din bordplade er 20 mm tyk + så 18 mm parket. ialt 38 mm Og naturligvis hjælper parket som du har limet ovenpå på styrken. Men samtidig bliver pladen også væsentlig tungere.
Det med brættets styrke på den brede led, har Henrik forklaret så godt, og samtidig så vejer den ikke tilsvarende så meget.
Bordet er vel 2000 mm imellem benene, så det er noget stykke. Jeg kiggede lige på et par af mine borde.
Spisebordet i dagligstue er lavet af fyrretræs brædder, (langt stærkere end MDF) der er 1200 mm imellem ben, og den har ingen sarg.
Bordet i stuen er 2000 mm lang, den har 70 mm høj sarg, + noget ekstra indenunder da den skal kunne trækkes ud. Der er pladen delt på midten så det ligner ikke din.
Skrivebordet jeg sidder ved er 1600 mm imellem ben, og den har et stålstel på langs med 20 x20 x 2 firkantprofil.
Prøv at kigge på dine egne borde og se hvordan det er løst.
Hvis vi taler om 15 x15 x 5 mm vinkeljern så tror jeg også det vil stive den godt af.
Du kan lægge den om med parket nedad, skrue benene af, og mærke op hvor du ønsker vinkeljern placeret. Kan du komme til at save sporet med rundsav eller dyksav vil det være perfekt. Du skal have en retskinne at køre efter, og så save 2-3 gange ved siden af hinanden. Jeg tror det vil styrke det noget hvis du, ud over at skrue , også limer det ned med polyertanlim. (husk at fugte ned i sporet først

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

En hurtig googlesøgning gjorde at det bliver svært, da vinkelstål starter ved 20x20x3 mm, og den er sikkert ikke stærk nok og så ryger du op i 25x25 inden den findes i 5 mm tykkelse, til en pris af 298,- for 6mtr (plus transport)
Så et  kraftigere plade, eller....

Da jeg er udpræget træmand ville jeg nok vælge en gammeldags sarg. Den er også nemmere at lave (i hvertfald for mig)  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
En 40x10mm fladjern på højkant du fræser +limer i i pladen vil nok også stive den tilstrækkeligt af (2stk)
Nu bor jeg nok langt væk i 6800 - ellers kunne jeg godt skaffe det til dig 😉
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis