Understøtning af MDF-bordplade

Kære alle

 

Jeg har lavet et spisebord ud af en 22mm MDF plade, hvorpå jeg har lagt sildebensparket. Bordet har dimensinerne 220x100 cm. Bordet står på 2 u-formet stål bordben.

Jeg er lidt i tvivl om bordet vil kræve nogen understøtning på undersiden eller om sildebensparket der er limet på toppen af bordpladen vil understøtte det.

Jeg tænker selv, at sildebensparket på toppen gør bordet mere holdbart, men er i tvivl.

 

Jeg håber i kan hjælpe mig 

 

Med venlig hilsen

Frederik

Kære alle   Jeg har lavet et spisebord ud af... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror også en 50 x 16 træ kan holde. Og det vil igen hjælpe at lime den ud over skruer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Glem alt om vinkeljern 15x15x5 mm. Det tåler ikke meget før det bukker. Man skal op i noget med noget højde, f.eks. 40x40 firkantrør, og selvfølgelig øges styrken med godstykkelse.
Nu når det er en "træmand" der skal lave det, kunne jeg foreslå at lime f.eks. 3 lister 20 x 40 mm på MDF-pladen på langs. 1 liste placeres i midten, de 2 andre med afstand ca. 10 cm til den første, således at de 3 lister danner 2 stk 40 mm høje og 100 mm. brede "kanaler". Herefter skærer du et stykke krydsfiner (tykkelse ca. 6 mm), bredde 260 mm (udvendig side af listerne). Lister og krydsfinerplade skal være lidt kortere end bordpladen. Krydsfinerpladen limer og skruer du på de 3 lister.
Hermed får du en stærk kassekonstruktion. Den vil blive endnu stærkere med lidt højere lister, og også med lidt tykkere krydsfiner.

Søren O
Krydsfinerpladen må ikke være skarret, det er vigtigt at den har fuld trækstyrke i hele længden.

Søren O

Tak for alle svarene 

Tror i at man ville kunne løse problemet med at svejse de 2 u-formet stålben sammen som jeg har prøvet at vise på den skitse jeg har lavet. Eller skal stålet på en eller anden måde fræser ind i bordpladen? 

Med venlig hilsen
Frederik 

På skitsen ser det ud til at det er fladjern du vil bruge på langs under pladen. Det hjælper ikke noget. Du skal have noget til at stå på højkant. Og der er forskellige løsninger i de tidligere indlæg. Men hvis du er til jern og svejsning så kan du bruge firkantprofil til at svejse imellem benene under bordpladen jeg vil mene 40x40x2 er ok.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis