Kraftstik

Hej

Jeg har fået en ældre kompressor med et gammelt kraftstik på.  Da jeg skilte stikket ad for at montere et moderne stik var der kun 3 ledninger i den. kan det passe den så kun trækker 220 volt ud og at motoren dermed er en 220 volt motor? Jeg kan ikke se noget på motoren.  I såfald skulle jeg kunne montere et alm 220 volt stik istedet?  

Hvilken en er så jord?


Boombibit
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jord er det midterste ben. sidder der ikke en lille tap på siden af dette ben? o er det sidste ben. Normalt kan du se betegnelserne på en af halvparterne af "bakkelitten".
En motor der belaster alle faser ens, har ikke noget at bruge en 0-ledning til, så din motor er en 380 (400) V motor, og alle 3 ledninger i dit stik leder hver sin fase.

Søren O

Tag lige og læs på mærkepladen... der står sikkert hvor mange ampere (eller hestekraft) din motor trækker. Som igen fortæller dig noget om hvor stor en forsikring du behøver.
Men det ligner at din motor kører på 3 faser hvilket er ganske normalt... dog vil jeg sige at jorden er vigtig for din sikkerhed, så den ville jeg ikke undvære


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Søren

Mange tak for svar! Jo, der er en tap på det midterste :-) Er det så i L1, L2 og L3 ledningerne skal montres på det nye stik, og er der en bestemt rækkefølge?

Boombibit

Kraftig forstøret er der nok muligt at læse skiltet, der står vist 220/380 volt

 


Boombibit
Skrevet af Boombibit på 20-02-2017 15:31
Hej Søren

Mange tak for svar! Jo, der er en tap på det midterste :-) Er det så i L1, L2 og L3 ledningerne skal montres på det nye stik, og er der en bestemt rækkefølge?

Ja det betyder ikke så meget... for når du tænder motoren så vil du finde ud af om den løber den rigtige vej rundt. Gør den ikke det, så bytter du op på 2 af faserne, og så løber motoren den anden vej.

 

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Så kører det, mange tak for hjælpen :-)

Boombibit
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis