Opvarmning til passivhus

Jeg er i fuld gang med planlægningen af vores nye hus men jeg har stadig ikke fået styr på hvad jeg gør med opvarmning og ventilation.

Huset ligger i landzone og vi har ingen centralvarme i forvejen, så der er jo mang muligheder åbne.

1. Jordvarme inkl ventilation (som Nilan Compact P Geo 3) - jeg er bange for at det er overkill da varmebehovet bliver meget lavt og omkostningen er høj. Derudover er jeg ikke så glad for alt gravearbejdet og årlig besøg af køletekniker. 

2. Luft til vand inkl. ventilation (som Nilan Compact P Air) - jeg synes umiddelbart godt om denne løsning, men er lidt betænklig ved at skulle ha' en larmende udedel integreret i projektet. Jeg tænker at denne måske kan placeres omkring 5 meter fra vores hus og bygge en kasse rundt om den (selvfølgelig med tilstrækkelig luftgennmstrømning) 

3. Luft til vand + ventilation - altså en luft til vand VP som Vølund F2120 og dertil et almindeligt ventilationsanlæg med varmegenvinding.

4. Alt i en løsning - Vørlund F750 - en ventilationsvarmepumpe der levere både ventilation, varmt vand og opvarmning. Denne model kræver ingen udedel, men er der erfaringer med denne?

5. Compact P - en løsning helt uden centralvarme... kan man ikke nøjes med varmen i ventilationsluften? denne løsning laver forvarmet ventilation samt varmt brugsvand og er passivhuscertificeret. Men går det uden centralvarme? Jeg har tænkt at indbygge et fuldt gulvvarmesystem, så der er lavet i huset hvis der vælges en løsning som denne og der så i fremtiden bliver brug for centralvarme.

 

Jeg tænker at have en brændeovn der får luften tilført udefra, som jeg så kan supplere med i de koldeste dage.

Er der nogen erfaringer med nogle af disse løsninger og meget gerne anbefalinger? Gerne andre kombinationer. Det skal helst ikke koste mere end 100.000 i materiel (altså eksl. gravearbejde og installation).

Umiddelbart hælder jeg selv mest til løsning 2... først ville jeg undgå centralvarme, men når jeg nu alligevel skal installere gulvvarmen ville det også være fedt at bruge det... Dertil har jeg læst at det i fremtiden ikke vil være tilladt at opvarme en bolig udelukkende med luftvarme?

Jeg har bevidst ikke valgt pillefyr som løsning pga den plads det tager, og det at mange skal skaffe piller, og så da det på sigt vil presse produktion af bæredygtigt træ hvis vi i stigende grad bruger biomassen til brænde (det er bedre at bygge med denne).

 


eliteMario
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis det er et nyt hus, ville jeg altid vælge gulvvarme - og til det er en luft/vand vp oplagt.
jeg kan ikke huske de specifikke tal men hvis under 2 kg kølemiddel er det ikke lovpligtigt med årligt eftersyn (blot til info).
genvekst har ikke nødvendigvis noget med opvarmning at gøre, men gør du kan lufte ud uden at spilde varmen (jeg ville ikke nøjes med en eftervarmer)
i mit hus har jeg gulvvarme(gas) og genveks og ville ikke undvære nogen af dem. i sommerhus har jeg ligeledes gulvvarme tilsluttet luft/vand vp - dog suppleret med solvarme (3 m2).
solvarmen gør at vp kun er tændt 3-4 mdr om året - her slut feb begynder solvarmen at bidrage og om 1 md tager den 100% over.
resten af året er der gratis varmen og varmt vand - december tændes vp igen.

med et godt isoleret hus kan du nøjes med en lille varmepumpe+ solvarme og kun bruge vp 3 mdr om året - og det er fornuftigt at placere vp lidt væk fra huset - min står lige op ad husmuren og den kan godt høres inden for (træhus).

mit anlæg har koster ca. 50.000 kr som gds. halvdelen til solvarme og den anden halvdel til vp.
vp er på 5kw og kan lige trække et sommerhus med ok isolering 150 mm i væg/200 mm i loft.
husk i øvrigt at større vp kræver krafigere el installation og evt større mastesikring !
Det lyder godt. Men hvad har du koblet solvarmen til? Der kommer vel ikke 65 grader vand til brugsvand fra den fra marts til december?

Hvilken varmepumpe bruger du? Dem jeg kigger på ligger omkring de 50k for bare varmepumpen med ude- og indedel. Har du en inde del med integrere varmt vands beholder eller hvordan ser dit system ud sådan mere detaljeret?

Tak for input

eliteMario
nu er det jo et sommerhus, og der er ikke forbrugsvand med rimmeligt temperatur i den første og sidste mdr af solsæsonen. pt. er forbrugsvand 40 grader.
det kunne dog nemt løses med en lille el vandvarmer som hæver temp inden forbrug

varmepumpen er en andes 5kw ok kvalitet og har pt kørt i 5 år, den holder nok 5-10 år mere..
købt hos vvs eksperten - tror den hedder copmax i dag
til inspiration er her princip skitse af solvarme og vand/luft vp.
https://get.google.com/albumarchive/111362637155590747482/album/AF1QipNzwOd1pW4wB-NYX73VLpsCMOJXwfDsliUlG5Rf?source=pwa

normalt anbefales en buffer tank, men da gulvet er af beton fungere det som buffertank - der er trods alt 10m3 beton hvilket er en meget større buffer end 1 m3 vand.
det har ikke været nødvendig med thermostater oggulvvarme styring da varmepumpens styring klare det fint (den regulere afhængig af ude temperatur) og strarter/stopper cirkulations pumpen efter behov.
solvarme kredsen har sin egen styring og kræver at man et par fange om året prioritere hvordan varmen skal fordeles (forbrug vs varme)

det eneste jeg i dag ville lave om er at flytte udedelen lidt længere væk fra huset og montere en lille elvandvarmer på 5-10 liter efter varmvandbeholderen til forbrugs vand - det sidste er nemt og billigt, så får det nok lavet på et tidspunkt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis