I tvivl om bærende /ej bærende væh

Hej

Jeg havde tænkt at udvide min stue med nogle kvadratmeter, ved at lægge en væg ned. 

Jeg har tidligere arbejdet med væggen og har som udgangspunkt ikke ment at denne var bærende. 

Der er tale om en gipsvæg i et hus fra 1961. Væggen gå på langs med spærene. De vægge jeg vi har haft håndværkere til at vurdere/lægge ned, har været bærende, og alle af mursten.

Jeg havde forventet en skalvæg hvor der var ca 60 cm imellem de lodretgående stolper. Men da jeg fjerner gipsen på den ene side af væggen, kan jeg se, at stolperne står med ca 10 cm imellem.

Ville i mene denne væg er bærende.? Billeder vedhæftet.

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis væggen går langs med spærret, er det vel max 1 spær der kan støtte på væggen, og spærene ved siden af "hænger frit".
Hvis det er sådan, kan jeg ikke se at væggen skulle være bærende.

Søren O
Den er ikke bærende, det er brædder for ringe til (2-3 cm tykke). Afstanden mellem er kun for at få er ordentligt underlag så man kun behøver 1 lag gips.
I dag bruger man typisk reglar 45 mm tykke pr. 400/600 mm aht. lydisolering installationer mv.

Mvh Simon
Bygningsingeniør
Tak for svar.

Præcis hvad jeg regnede med. Væggen er nede nu. Jeg har startet en ny tråd omkring lapning og opbygning af resten af rummet.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis