Ny stikkontakt

hej

jeg har været ved at skifte en gammel stikkontakt og afbryder med en ny.

jeg er i tvivl om det med faseledninger. Jeg har sat ledningerne til sådan som de var på den gamle eller det vil sige det jeg tror er korrekt og det virker da også. Jeg har en anden afbryder som ikke virker hvis den brune ledning på billedet ikke går mellem afbryderen og stikkontakten. Dette forstår jeg ikke. Da det jo er en helt anden kontakt i huset. Jeg har vedhæfter billeder. Det er den brune ledning jeg mener. Kan i se OL det er ok? 

 

Derudover var den blå og sorte i nul på den gamle så har også gjort det på denne er det korrekt?

 

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja den sorte var null i gamle dage, så det er korrekt at den sidder sammen med den blå. Du kan roligt skifte dine kontakter ud, så længe du bare sætter ledningerne på samme måde som de sidder i de gamle. Så får du ingen problemer.
Du skal (som du selv har fundet ud af) have en sløjfe ledning fra stikkontakten og op til afbryderen. Det er for at fasen bliver ført videre fra stikkontakten til afbryderen.
Tak for svar. Så håber jeg det er korrekt. Det er bare ikke nemt at tyde specielt de gamle stik hvor der kun er indgang og så nul. Så den gule har jeg på afbryderen sat i det "røde" input på den nye kontakt og den hvide på den anden. Håber det er korrekt også
Den hvide er fasen og sidder sammen med den brune lus du har lavet. De er beregnet til at komme i den røde. MEN det har ikke nogen betydning, når det ikke er en korrespondance eller kroneafbryder. Så lad det endelig blive som det er.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis