Røgvenderplader i Salamander

Jeg har en Salamander C kedel med 2,8 m2 varmeflade og en tilhørende 1500 akkumuleringstank. Jeg har hørt at man kan isætte en "Røgvenderplade" i en sådan kedel, for at forhøje nyttevirkningen.

Er der nogen der har erfaringer med dette.

Mvh

BK

Med venlig hilsen

Michael
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvad fyrer du med i din kedel? Har du målt din røggastemperatur?

mvh Anders
Jeg fyrer med tørt elmetræ og afgangstemperaturen i røgrøret er meget høj - 300 - 350 grader, selv efter at jeg drosler den med spjældet.

Med venlig hilsen

Michael
Hej igen

Røgvenderplader er en mulighed, kig evt på www.pilleklub.dk der er flere indlæg om emnet. Overvej så også om du evt skulle have en træpillestoker.
En kedelrengøring vil hjælpe på røgtemperaturen. Jeg har ladet mig fortælle at afbrænding af et stykke gammel zinktagrende skulle have en god virkning, har dog ikke prøvet det selv.
Det er da ihvertfald en billig løsning og måske effektiv.

mvh Anders Kruse
Hej

Jeg er lige nu igang med at se pilleklubbens forum igennem. Tippet med Zinktagrender kender jeg. Har gjort det fornyligt og det virker. Min kedel er derfor rimelig ren.

Med venlig hilsen

Michael
Hej,
Jeg tror emnet har været vendt før, men dit problem er at du fyrer med gasholdigt brændsel i en kedel der er konstrueret til afgasset brændsel dvs. koks. 80% af brændværdien i træ frigøres i form af gas og det sker på grund af kedlens konstruktion ret sent - faktisk på vej op i skorstenen, hvor det ikke kan udnyttes!

Har selv prøvet det du vil frem til uden målbar succes. Ganske vist kun med en oliebrænder på!

Anyway.. nogen af disse kedler har i toppen af fyrboksen nogle 'ører', hvorpå der kan ligge en plade. Du kan prøve at klippe en plade i noget plade og se om du kan få den til at ligge der, men der skal være frit hul svarende til skorstenens dimension for røggassen. Jeg er ret sikker på, at du ikke får noget ud af det, fordi det er ikke nok at din plade bremser røggassen- den skal faktisk også kunne optage noget af varmen og overføre den via kedelkroppen til vandet og det kan en blikplade ikke. M
Annonce
Hej

Jeg kan fint se pointen i det du skriver. Jeg må vist hellere erkende, at hvis jeg vil have en bedre udnyttelse af brænslet, så må jeg til det og købe et nyt fyr.
Tak for rådene.

Med venlig hilsen

Michael
Hej

Jeg så lige på www.vvs-grossisten.dk , de har roca kedler til rimelige priser, den mindste model på 15 kw koster 5000 ex moms, det er vist ikke slemt for en støbejernskedel. Der er også mange andre relevante modeller.

mvh Anders
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis