Radiator

Hej .

Jeg er godt klar over at her har været mange spørgsmål vedr radiator og Pex rør ....

Vi har gamle rør der er svejset sammen i flere forskellige størrelser og ligger bla på tværs af loftet . Oppe på loftet er rørene samlet ved sådan en underlig beholder agtig ting med en udluftnings skrue i toppen. 

Da jeg er gået igang med at isolere loftet og skal have lagt gulv ligger rørene i vejen og jeg håber jo at de ikke behøver være der men istedet kunne gå ned til kælderen og blive samlet der....

Vi har pt 6 radiatorer som er 60x100 i mål. Og vi skal med tiden have flere op så vi ender op på Ca 10-12stk,  det har vi ikke helt besluttet endnu.

Vi spurgte en vvs' er for nogle år tilbage hvilken størrelse Pex der skulle bruges til radiatorene og han sagde 28mm.

Jeg ved ikke hvordan i regner det ud (som jeg så i et indlæg), men er i enige 

Huset er Ca 270m2 fra kælder til loft , ved ikke om det er vigtigt .

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
20 - 22 mm pex burde være rigeligt. Og med så stort et boligareal og mange radiatorer, lav det 2-strenget.
Det kunne tyde på at du har et rigtigt gammelt anlæg, sikkert udført til "selvcirkulering" - altså ingen cirkulationspumpe. Er de tykke (5-10 cm i diameter)? Den beholder du har liggende kunne godt være en gammel varmtvandsbeholder.
Er din varmeinstallation bygget helt om? Trykekspantion med sikkerhedsventil og cirkulationspumpe?
Rørdimentionen på 28 mm til dit nye loft vil jeg mene er i overkanten. Jeg går ud fra at du isolerer op til noget nær nutids standard, så jeres varmebehov bliver heller ikke så stort. (Der kan løber meget varme gennem en 22 mm).

Søren O
Søren>>> der er korrekt, der sad et ældre fyr på med cirkulationspumpe men det gik i stykker så vi fik så en Combi Vandvarmer.
Så vidt jeg har forstået kører både brugsvand og radiatorene ind over...men hvordan må guderne vide. Vi har ingen cirkulationspumpe på så vi bruger Ca 10L varmt vand, inden det bliver varmt.
Jeg ved ikke helt hvad du mener når du spørger om de er tykke..
Rørene i kælderen er både 1/2", 3/4", 1mm og 1.5mm.
Og så sidder der et eller andet gammelt måler anordning på et af rørene, jeg tænker at den har haft målt trykket da det gamle fyr var på
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg tænker på de gamle svejste rør du har på loftet er de tykke?
Du skriver 1 mm og 1.5 mm i kælderen. Går ud fra at du mener i tommer.
Du har ingen cirkulationspumpe på dit brugsvand - der er meget normalt. Hvad med dit radiatorsystem - der går jeg ud fra at du har en cirkulationspumpe.

Søren O
Ja undskyld selvfølgelig mener jeg tommer 😊
Nej jeg mener absolut ikke vi har cirkulationspumpe varmen. Så burde den være synlig...ikke sandt ?
Jeg ved bare de har sat en masse rør på kryds og tværs under Combi vandvarmeren og der sidder 2 termostater der kan drejes på.
Jeg gætter på den ene er til radiatorerne og den anden er til vandvarmeren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Du må have et manometer der fortæller hvor stort et tryk der er på dit radiatorsysten. Hvis viseren er i Mvs (meter vandsøjle) er dit system sikkert med åben ekspension. Viser manometret 1,5 - 2,5 bar er det sikkert et lukket anlæg med tryksekspension. Så skal der også være en sikkerhedsventil. Ved åben ekspension skal der være et overløb, som normalt er ført til afløb. Tidligere var det almindeligt at overløbet endte i tagrenden.
Du bliver nødt til at få styr på om du har trykekspension eller ej, inden du begynder af fjerne rørene på loftet.
Jeg vil helt klart anbefale at du får monteret trykekspension, sikkerhedsventil og cirkulationspumpe når du laver om på loftet. Du kan køre med væsentligt mindre rør.

Søren O
Søren...du har fuldstændig tabt mig nu... jeg aner ikke hvad alt det du forklarer betyder...Men rigtig pænt af dig at forsøge.
Jo der sidder et muligt manometer på et af de gamle rør...Men vvs'egen der satte vandvarmeren op sagde at den kun blev brugt til det gamle fyr.
Jeg har ingen planer om at lave det hele selv...Men måske bare lægge pex ud så en vvs'er kunne montere det. Men jeg skal først have en ud så vi kan snakke om hvorledes det skal foregå...
Jeg har prøvet at sætte billeder på herinde...samt beskære men den bliver ved med at sige at de er for store. Jeg ved ikke hvordan jeg gør dem mindre på min mobil
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja gammelt er det....det er fra 1934 😊
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/7122' class='af-profile-link'>danie</a> på 19-02-2017 16:11
Ja gammelt er det....det er fra 1934 😊

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Mystisk....????
Bliver ikke klogere med at sende billeder
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis