Scantool Søjleboremaskine - hvad siger I til denne?

Hej med jer.
Jeg har længe manglet en søjleboremaskine, så nu skal det være.
Har desværre ikke
380v i mit værksted, så det skal være en 230v udgave.

Jeg har fundet frem til denne fra Scantool, som jeg regner med at købe, hvis ikke nogen herinde har et bedre bud.

Denne
https://www.globaltools.dk/maskiner...oremaskine

God søndag.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo nok fremstillet i Kina, men når Scantool ligger navn til, tror jeg den er ok.
Ofte får man meget mere for pengene ved at købe en brugt maskine, men det er jo altid lækkert med nyt, og at finde en brugt kvalitetsmaskine til 230 volt, bliver svært.

Så min anbefaling den kan du roligt købe.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad med at finde en frekvens converter. Du skal bare sikre dig at den motor der er på boremaskinen er 380 V i Y kobling. Du kan naturligvis også vælge den gammeldags løsning, med kondensator, men det
Giver jo noget mindre moment.

"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
El-mek67, der kommer mine el-kompetencer nok til korte. Er mest tryg ved en ren 230v løsning...

ELMEK: Jeg kender udmærket den maskine. Min kammerat købte en. Han ville have frem og tilbage så det skulle være 400Volt udgaven. Ved en fejl fik kan bestilt 230v så vi gennemgik den. Den har ikke alle 6 ledninger ført ud fra motorviklinger. Så jeg tror heller ikke 400Volt udgaven har. Så er det ikke muligt at koble på 230V frekvensomformer.
aaroe: Det er en ganske udmærket maskine, Jeg har dog set den samme model med display for boredybde, hvilket ikke forbedrer selve boremaskinen, blot lidt ekstra gejl.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Tak for svar :-)
Gør dig selv den tjeneste, at få etableret 400V i dit værksted, det bliver du glad for i længden, når du nu er en hobby mand med metal bearbejdning i interesserne.
Så er det også nemmere at få gode svejseapperater, en søjlelift, en større luft-kompressor etc. tilsluttet derude.

Har selv arbejdet en del med søjle maskiner, og der er ikke noget værre, end en søjleboremaskine med for lavt moment, så boret hele tiden bliver stoppet når man skal bore, bare ved 8-10mm, hvilket flere 230v maskiner har udfordringer ved i høje omdrejninger, som man egentlig skal når man borer med borefedt som køling.

 

Jeg holder fuldstændig med Steensen. Og det koster "nærmest ingenting" OG det kan jeg så naturligvis ikke sige noget som helst om. Men 5x2,5 mm2 kabel og Cee stik er meget billig. Så på samme gruppe som vaskemaskine f.eks. så er dit forbrug i værksted under alle omstændigheder ikke skyld i at sikringer springer til komfur, med katastrofale følger, hvis det nærmer sig spisetid.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis