Super cool

Godaften.

Jeg har en kølebox i min båd hvor køleelementet er af mærket supercool lk 3

Jeg er igang med en renovering og har nu skiftet blæsermotorene og mangler nu bare at

finde ud af hvilke potentionmeter der skal bruges til at styre temperaturen

er der nogle der har en ide til det

Det skal siges at den er fra år 1990 ca.

Frank. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ved ikke hvor stor en modstand der er i dit potmeter. Men på næsten alle potmetre er værdien påstemplet og i reglen også om det er linært eller logaritmisk.

Tip værdien ender normalt med et K eller også bruger man K'et som decimaltegn. Eks: 1k0 =1000 Ohm (1 kilo Ohm) 4K7 =4700 Ohm eller 22K =22 kilo Ohm.

Er du i tvivl om hvad det er for noget du har, vil et skarpt billede eller to her i tråden gøre underværker.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af 25 på 18-02-2017 21:49
Hej Leif.
Mit problem er at jeg ikke har det gamle potmeter
Frank.

Uhadada. Ja, så er det lidt svært.  

Somme tider står værdien også trykt på printpladen. Alternativet er og prøve sig frem eller vente, til der er en der tilfældigt kommer forbi og har et sådanne stykke elektronik stående.

Vil du forsøge dig frem vil et ca. 4,7 kOhm potmerer formodentelig sikre dig der ikke sendes SOS som røgsignaler.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tror jeg vil vælge at sætte en termostat ind på 12v forsyningen også bare sætte føleren igennem boxen
Skrevet af 25 på 19-02-2017 09:42
Tror jeg vil vælge at sætte en termostat ind på 12v forsyningen også bare sætte føleren igennem boxen

Det kan måske være en mulighed og bypasse det bestående elektronik. Der må en fra et køleskab kunne bruges. Du skal lige være obs på om kontaktsættet kan holde til den strøm som køleboxen kræver. Ellers skal der et passende relæ i mellem der har et tilpas lille forbrug. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hej Leif.
Ja nemlig ja det med relæet har jeg desværre også opdaget fordi den termostat jeg har kan kun tåle 1 amp last
og skal nok bruge ca 5 amp
så nu kan det være at jeg prøver at kikke efter et potmeter
jeg har faktisk prøvet med et 2.2 ohms meter men det virkede ikke

Skrevet af 25 på 19-02-2017 13:12
Hej Leif.
Ja nemlig ja det med relæet har jeg desværre også opdaget fordi den termostat jeg har kan kun tåle 1 amp last
og skal nok bruge ca 5 amp
så nu kan det være at jeg prøver at kikke efter et potmeter
jeg har faktisk prøvet med et 2.2 ohms meter men det virkede ikke
 

Ja, det er nemlig et problem med de almindelige køleskabstermostater til dit brug. 

Et 2.2 Ohms potmeter har også en modstand der er 2000 gange lavere end den værdi jeg foreslog dig. 

1K Ohm = 1000 Ohm.

Du må ud og se efter, om der ikke er en gammel udtjent transistorradio tilgængelig i din omgangskreds.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Ja for faen En transistorradio det må jeg da ha liggene et sted
tak for input Leif.
Skrevet af 25 på 19-02-2017 17:45
Ja for faen En transistorradio det må jeg da ha liggene et sted
tak for input Leif.

Er nysgerrig i og høre, om det lykkes dig at få liv i elektronikken. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er altid en vej til målet.
Sommetider er den dog lidt bumpet
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis