Støbe stolpesko hvorfor i rør? og hvilke type beton?

Hej

Om noget tid skal jeg til at støbe nogle stolpesko med til nogle stopler i forbindelse med et skur projekt. Jeg har læst mig til at det er en god ide at støbe i et rør fx 150mm kloarkrør (gravet ned til 90cm dybde). Men hvorfor nu lige det og ikke bare støbe i hullet i jorden? Er der for at spare lidt beton eller giver det bedre styrke/hærdning af betonen?

Hvilke type beton kan anbefales til formålet. Skalflex har både noget de kalder "støbebeton" og noget de kalder stolpebeton. Som jeg lige kan se er det sjovt nok ikke stolpebetonen der skal bruges til stolpesko, se side 9 og 10 og hvorfor så det?

Hvis jeg selv vil blande og købe støbemix, hvis slags er så at anbefale stenstørrelse osv.?

Mvh

SnitteBo

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Fuldstændig enig, det giver overhoved ingen mening i min optik at støbe stolpebærer fast i kloakrør - og de er jo heller ikke ligefrem gratis.

Ps. Og 90cm dybe huller er vist over-kill (i disse globale tider) halvdelen (max 2/3-del) burde fint kunne gøre det. 

Det stykke der er over jorden kan meget vel være i rør. Det er perfekt støbeform, og skal så fjernes bagefter.
Det er ligegyldig hvilken støbemix du bruger til det formål. Ved større sten i mix kan du gå lidt ned i cement tilsætning. Ved mindre sten, får du en mere glat overflade.
Det er perfekt at slå på siden af røret mange slag med en hammer, for at få beton til at falde sammen og evt. lufthuller undgås noget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg plejer at bruge et 15 cm jordbor, og bore så ned i 90 cm dybde, sidst brugte jeg noget spiro rør over jorden, for at lave en pæn afslutning, jeg lod spiro rørene sidde.

Vi prøver igen, i morgen --
Min nabo brugte nogle "paprør" der havde været tæpper på, til at støbe i. Som elmand skriver så er det for at få en pænere overflade over jord, men du kan sagtens "mure" det pænt hvis du ønsker en anden form end rund.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Sidst da jeg lavede et skur støbte jeg blot stolpebærene fast i beton der flugtede terrænnet/jordoverfladen, stolpebærene/stolperne fik en frihøjde på mellem 5 og 7,5cm det fungerer fint og idag kan man ikke se støbningerne, for græsset er groet hen over. Hos naboen lavede vi noget lign. her er der istedet et lag ral hen over.
Annonce
..iøvrigt de prisbillige stolpebærer fra Biltema til 17,50/stk. Jem & Fix har dem til en 20-ere stk.
Hej

Tak for jeres svar.
Jeg ser til, hvad der passer bedst når jeg kommer der til. Skal have nogle gamle stolpesko/bære op og erstatte med de nye. så måske de efterlader et stort hul hvor det så vil være mest fordelagtigt med rør.
Hvorfor ikke lade "muldvarpen" blive i baglommen, og så bruge de gamle ??

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
det var også min oprindelige plan. Men dem der er synlige nu (nogen er gemt i en trævæg beklædt på begge sider) er frostsprængte flere steder:-(
Som det vidst er blevet sagt, så er det for at få en pæn og ordentlig afslutning over terræn, at man bruger et rør. Men også for at spare på betonen. Der findes sjovere lds arbejde, end at stå og blande det lort. Specielt hvis der er mange huller. Så kan du altså godt spare noget tid.
I Sverige er de helt tossede med dem, der er de typisk lavet af pap, som man blot lader sidde, hvorefter vind og vejr hurtigt tager livet af dem, så det kun er betonen der er synlig. Biltema har dem, søg efter 'støberør'

Jeg skal selv til at støbe 10 punktfundamenter nu her, ifm et forårsprojekt. Der havde jeg egentlig bare tænkt mig at bruge 110 mm kloakrør, og lade dem sidde i hele deres 90 cm længde. Kan ikke se hvad der skulle ske ved det?

Mht. prisen, så koster kloakrør altså ikke mange basseører. VVV Eksperten har 2 meters længder til 39,- altså knap 20 kr pr hul. Det er billigere end paprør hos Biltema.

https://www.vvs-eksperten.dk/afloeb-kloak/kloakroer-draen/kloakroer-fittings/kloakroer/kloakroer-2000mm
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis