Tømning af varmtvandsbeholder.

Vores varmtvandsbeholder er stået af og jeg skal have den afmonteret.

Hele systemet køre på solvarme/el og der er ikke nogen tap hane til at tappe vandet af den.

Der sidder en ventil i bunden som man kan dreje på og så løber vandet ud i kloaken. Men efter at jeg har tømt anlægget for kølervæske og koblet vandslangerne fra vandvarmeren, så virker ventilen ikke mere? Dvs at vandet ikke render ud i kloaken fordi der ikke er tryk på beholderen mere.

Er der nogen der ved hvordan jeg så får tappet vandet af?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er vel sikkerhedsventilen du har drejet. En af typerne kan drejes i hak, så vandet kan løbe ud, en anden type har en pal på toppen der kan løftes med samme resultat.
Hvis du har drejet den, skal du have luft ind i beholder for at noget kan løbe ud. Det rør der er "varm vand ud" udmunder inde i beholderen helt oppe i toppen. Hvis du kan adskille den, kommer der luft ind og vandet kan løbe ud. Prøv i 1. omgang at åbne for en varmtvands hane måske kan det også virke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar.

Ventilen et af den type der skal i hak.

Problemet er at jeg har afmonteret alle slanger både ind og ud, den eneste der er tilbage er den der går ned i kloaken, og det løber stadigvæk ikke ud?

Hele anlægget er afmontere et og der er sat en midlertidig el varmtvandsbeholder op så vi har varmt vand i huset.

Hvis jeg drejer ventilen i hak og samtidig vrider den lidt ned af med en tang, så kan jeg høre at det bobler en smule i beholderen, så det må rende ud lige så stille, men det ville tage en uge at tømme den i det tempo.

Kan ventilen være ødelagt, og det er det der gør at det ikke vil rende af?
Kan du ikke lige tage et billede, så vi kan se. En varmtvandsbeholder skal tømmes fra koldvandssiden. Sidder der ikke em omløber du kan løsne helt oppe ved beholderen. Sæt lige en spand under hvis der ikke må komme vand på gulvet.

Søren O
Så bliver du sikkert nødt til at afmontere ventilen, og være klar med et par spande.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det billede du har lagt op siger ikke ret meget - vi kan ikke se selve boholderen, men er alt samlet i PEXrør, er der masser af steder du kan skille det ad. Hvis du ikke har noget afløb, og du ikke kan få noget under, kan du så ikke bruge en støvsuger beregnet til vand? (Mange "garagestøvsugere" er også beregnet til vand).
Der må være 4 rør op i din varmtvandsbeholder - skru dem nu bare af.

Søren O
er en sikkerhedsventil ikke typisk monteret på udgangen af vb (altså i toppen) hvor varmt vand går ud ?
hvis du vil have vandet ud af beholderen skal du fjerne/åbne der hvor koldt vand går ind dvs i bunden af beholder.
at sikkerhedsventilen fysisk er placeret under beholderen er ikke ensbetydende med at den er forbundet til bunden af vb...
En sikkerhedsventil er typisk forbundet til indløbet af varmtvandsbeholderen - altså forbundet til koldtvandsrøret. Ved ikke om det endda er et lovkrav, men det tror jeg. Jeg har aldrig set sikkerhedsventil forbundet til afgangen af en varmtvandsbeholder.

Søren O
Skrevet af Søren O på 23-02-2017 09:32
En sikkerhedsventil er typisk forbundet til indløbet af varmtvandsbeholderen - altså forbundet til koldtvandsrøret. Ved ikke om det endda er et lovkrav, men det tror jeg. Jeg har aldrig set sikkerhedsventil forbundet til afgangen af en varmtvandsbeholder.

Korrekt Søren, sikkerhedsventilen og den tilhørende kontraventil sidder på koldvandstilslutningen af VVB. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Alt sidder i bunden af beholderen, undtagen slangerne som går op til solfangerne, de sidder i toppen.

Jeg har fået den tømt og afmonteret. Jeg tog en kompressor og blæste ind i slangen hvor koldt vand kom ind. Det gjorde så at der kom tryk på beholderen og vandet rendte ned i kloaken.

Tak for hjælpen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis