savning i egetræ tømmer

skal formodentli til at save en del i noget egetræs tømmer 75 mm tykt til nogle højbede.
det regner jeg med kan tage pusten fra en hvilken som helst håndsav...

jeg har normale stiksave, men tænker at 75 mm eg måske er lige lovligt tykt for en stiksav.
bør jeg hellere købe en bajonetsav - kan se at blå bosch koster ca. 1000-1200 kr, og det finder jeg ikke afskrækkende.
hvis en bajonetsav er vejen frem kan jeg så 'nøjes' med en batteri udgave ? kan den trække sig igennem tyk egetræs tømmer med en rimmelig hastighed

skal jeg hellere køb en elektrisk motorsav, som så også kan bruges til andre have opgaver som træfældning m.m.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kommer an på hvad det er for nogle snit du skal i gang med.

1. En god skarp fintandet fuksvans er faktisk ikke ringe til kapning af eg.
2. Med en håndrundsav kan du både kappe og flække uden problemer hvis klingen ikke er for grovtandet.
3. Stiksaven regner jeg kun som værende egnet til buede snit i plader.
4. En bajonetsav er vel bedst egnet til nedbrydning.
5. Motorsaven er bedst egnet til træfældning. Bruger du den til kapning af brugstræ vil du opdage træet flosser og ikke ser særlig pænt ud i snittet.

Derfor ville jeg helt klart vælge nr 1 eller 2.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
det er til mange afkortninger i 75 mm tyk ege tømmer - tro jeg bliver pæn træt i armen inden jeg kommer igennem dem
tænker der er til ca. 30 timers savning uafbrudt hvis det skulle være i hånden.
en rundsav ville også være en mulighed, men 75 mm er mere end min nuværende kan klare.
efterfølgende skal jeg save nogle tapper ud i enderne, hvilket også kræver flere save timer...
Skrevet af NielsChr på 17-02-2017 22:53
det er til mange afkortninger i 75 mm tyk ege tømmer - tro jeg bliver pæn træt i armen inden jeg kommer igennem dem
tænker der er til ca. 30 timers savning uafbrudt hvis det skulle være i hånden.
en rundsav ville også være en mulighed, men 75 mm er mere end min nuværende kan klare.
efterfølgende skal jeg save nogle tapper ud i enderne, hvilket også kræver flere save timer...

Så hårdt er billigt eg nu heller ikke og save med en fuksvans eller bøjlesav.

Du skal have en rundsav med en 23 cm klinge for og kunne komme helt i gennem.

Ellers er det muligt og tage det din rundsav kan og færdiggøre snittet med fuksvansen/bøjlesav.

Ja, der du andet steds skriver der skal tappe. Skriver lige et par ord der. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis