finger samling tømmer

hej
jeg skal til at lave/samle nogle højbede i egetræ.
de skal laves af 75x260 tømmer, og her er jeg begyndt at spekulere i hvordan jeg skal samle dem i hjørnerne.
jeg tænker at det bedste/pæneste vil være at lave en slagt fingersamling. måske hvor det ene ende er som et E og der andet så laves så det passer ind med 2 tapper.

er der andre gode (og ok pæne) måder.

hvis jeg laver det som finger samling, er der så nogle gode råd til hvordan jeg nemmest laver disse (med en slags skabelon ? eller bare måle op) med en fræser eller med en motorsav ?

da det er højbede har jeg ikke ambitioner om at finish bliver snedker værdigt, men må selvf godt udstråle kvalitet.
alt i alt skal jeg nok lave 32 hjørne samlinger, så vil heslt ikke bruge mere end 30-45 min på hver...det skal derfor være ok effektivt at lave dem.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af NielsChr på 17-02-2017 21:46
hej
jeg skal til at lave/samle nogle højbede i egetræ.
de skal laves af 75x260 tømmer, og her er jeg begyndt at spekulere i hvordan jeg skal samle dem i hjørnerne.
jeg tænker at det bedste/pæneste vil være at lave en slagt fingersamling. måske hvor det ene ende er som et E og der andet så laves så det passer ind med 2 tapper.

er der andre gode (og ok pæne) måder.

hvis jeg laver det som finger samling, er der så nogle gode råd til hvordan jeg nemmest laver disse (med en slags skabelon ? eller bare måle op) med en fræser eller med en motorsav ?

da det er højbede har jeg ikke ambitioner om at finish bliver snedker værdigt, men må selvf godt udstråle kvalitet.
alt i alt skal jeg nok lave 32 hjørne samlinger, så vil heslt ikke bruge mere end 30-45 min på hver...det skal derfor være ok effektivt at lave dem.

Lige først, hvordan har du tænkt dig bedene skal laves. Har du ikke en tegning eller et link til en lavet på samme måde ?

 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Det kan gøres med en rundsav med stor klinge. Du skriver 32 hjørnesamlinger så jeg går ud fra at det er 64 ender der skal tap saves.
Du tager så 16 som skal være ens E i begge ender og lægger meget pænt imod hinanden. Det fylder 120 cm. De spændes sammen med 2 store skruestik. Ind på endetræet mærker du op pr 52 mm ( 260 mm divideret med 5 ) Det er kun 2. og 4. felt der skal saves helt væk. Så står 1 - 3 - og 5. felt tilbage.
Du starter så med at save et spor (75 mm dyb) ned i endetræet på langs af alle 120 cm ved 52 mm mærket så flytter du land 2 mm - saver igen, - flytter 2 mm o.s.v indtil du kommer til mærket ved 104 mm. Land flyttes til 52 mm mærket og der fortsættes til 216 mm mærket. Hele seancen gentages i den anden ende, uden at tage skruetvinger af.
Nu har du 32 ender der er ens og har facon som en E
De næste 16 stk lægges og mærkes op på samme måde. Her saver du blot 1 - 3 - 5 væk.
Det lyder besværlig og er besværlig. Det vil nok tage mindst  25-30 timer at lave, med risiko for at det alligevel ikke ser pænt ud.
Den meget lettere måde: Du flækker et passende stykke så du får nogle stolper på 75 x75. Så skruer du sådan 1 lodret på inde i højbedet på hvert hjørne. Der skrues udefra og ind i denne hjørnestolpe. Den skal sidde 75 mm fra enden på den ene side, så fronten f.eks. går over endetræ fra gavlen. Det er den normale måde, og vil nok tage 2 timer hvis du har savet dem alle i længde. Og det vil næsten med garanti se pænere ud.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
tak for svar.
Jeg har også selv overvejet løsningen med hjørne stolper - det er også sådan det er lavet i dag (trykimg træ med samlinger i smig). Nu hvor jeg køber noget relativt dyrt egetræ, tænker jeg at det godt må laves "ordentligt"

Ideen med at stable dem og så save med rundsav lyder egentlig ok, og vil give ensartet tapper - største problem er savdybden 75-80mm.
min nuværende rundsav (som godt nok trænger til udskiftning) kan ikke gå så dybt, og tjekkede lige bosch gsk 65 som går til 70 mm, skal jeg større op bliver det gsk 85 og den er lidt dyr...

jeg har også selv tænkt i "fræse jern" - men igen er dybden å 75 mm lidt af en udfordring...
noget af tømmeret kan godt være op til 80 mm tykt - så tapper skal nok være lidt mere end 75 (det ved jeg når jeg modtager træet.)

Jeg har ikke set billeder af nogen som er lavet i de dimmentioner, typisk laves de ved at stable nogle stolper a'la dette billede http://parkalle.com/wp-content/uploads/IMG_1674.jpg

det kan også vær jeg skal droppe tanken om "fuld tømmer" og så lave som alle andre ved at stable nogle pinde
http://www.mandogbil.dk/opgaver/opgaver-for-private/hoejbede-og-blomsterkasser/hoejbed-herregaardsmodel/


tænker lidt at jeg uanset hvad bliver nød til at have en rundsav som kan gå så dybt, jeg skal jo også kunne afkorte i længden....

enten skal jeg købe en GSK 85 eller også skal det laves af andre dimmentioner i tømmer...

Jeg synes det er to gode løsninger du selv kommer med..

Den her er jo lidt rustik, men passer jo fint til plankerne, og da plankerne vrider, og svinder lidt ind med tiden, synes jeg ikke det er umagen værd, at lave mere kunstfærdige samlinger.

Dit forslag nr2, vil kræve plankerne er ret nøjagtige, nok nærmest høvlede, men det ser flot ud.
Gældene for begge løsninger, ville jeg undersænke gevindstangen/bolten, og blænde af med træprop.
Man burde nok sætte to bolte i hvert hjørne...

 

 


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jeg skulle også til at forslå samme model som du selv linker til i løsning 2. Den er ganske nem, og får et pænt look. Det stiller selvfølgelig lidt krav til at træet skal være ganske lige. Men slår de sig en smugle kan man jo snyde lidt og bruge skruer undervejs, også slutte af med en der er helt lige i toppen til at skjule at man har snydt :p

JE_NS : Hvis du sætter 2 bolte som vist på din tegning, så får du ikke samlet hjørnet.  Så glider det hele bare fra hinanden 

Jeg mente 2 ekstra bolte..

Bruger man kun en i hjørnet, får man kun hveranden stolpe skruet fast

Medmindre man skruer de "løse" ender sammen med den under, med "små" skruer


Vi prøver igen, i morgen --

  Jeg ville nok vælge "snyde" løsningen med at skrue dem sammen. 

Hvis du vælger den lette løsning med en hjørne stolpe inde, ville jeg ikke skære den i gering. Når planker vrider sig bliver det meget synlig. Jeg ville lade den ene side gå hen over endetræ på gavlen, eller omvendt hvis det er den retning man ser det mest fra.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er gang i forslagene hvilket er godt.

Personligt ville jeg ville også vælge den samlingsmetode på hjørnerne du selv er inde på. Dog bør der indsættes nedgravede stolper i hjørnerne og en eller to midt på siderne der sammenholdes med noget galvaniseret kraftigt ståltråd eller gevindstænger, hvis jordhøjden i bedene bliver ret meget mere end 30 cm. Det grundet jordens tryk bliver ret så stort, så træet vil begynde og bue ud forneden og stolperne i jorden for frosten ikke skal have så nemt ved og hæve rammen omkring bedet.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis