Fagbøger for maskinsnedker

Har købt Afretter/tykkelseshøvl, en gammel sag, som fungerer og kan flere ting. Men findes der manual til den? Maskinen er fra N.P. Hansen, Kolding årgang 1968.

Metalbrian
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS. Tillykke med den Og pas på dig selv.
Jeg har ca. sådan en type. Der bliver fræsejern skruet enkeltvis på kutter. Min nabo, som er udlært snedker i "gamle dage" gav mig en  stærk anbefaling. I hans læretid skulle de dukke hele kroppen incl. hoved ned under planen når man trykker på start knap. Hvis jern bliver siddende under opstart er der rimelig chance for at de forbliver der.
Hvis et af jernene ryger af og rammer dig hører vi desværre ikke mere fra dig her på LDS


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik. Tak for det. Ja jeg er med på at det er en lidt voldsom maskine som kræver at men ved hvad det er man har gang i, så jeg håber ikke der sker noget.
MVh. Brian Pedersen

Metalbrian

Hej Metal Brian.

Har du et foto af din maskine?

Fotos fortæller meget mere end skrevene ord.

er afretteren/tykkelses høvlen ikke med rundkutter?

Om den er det og stålene/knivene spændt korekt på er der ikke den større farre for at de vil flyve ud i rummet yil dig.

Er du i tvivl undlad at starte den, før du har har fået råd og vejledning af fag udannet person.

Til dig Erik.

Forsigtighed er rigtigt godt, men at kravle i "flyverskjul" hver gang maskinerne startes er i min optik godt nok, men noget overdrevet.

Da jeg i sin tid var i lære og derefter havde man firkantede kuttere med såkaldte "løse jern" og jeg sidder her endnu.

At det senere er blevet forbudt at bruge værktøjer som ovenfor beskrevet er vist ganske fornuftigt.

Et godt råd til alle vil være:

Uden et absolut minimum af kendskab til den slags maskineri, vil jeg råde jer til at få råd og vejledning ved kvalificerede fagfolk.

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Undskyld jeg læste forkert. Jeg læste den som en fræser, med det er jo en tykkelses høvl. Min er en fræser, netop med firkantet kutter og løse jern.
Jeg har da brugt den, uden fagkyndig assistance, bortset fra min uddannede snedker nabo, som var ovre at få en bajer. Men jeg tænker da meget på symmetri og god fastspænding. Og lytter efter under opstart om der er vibrationer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fin maskine med rundkutter på afretter/t-høvl som jeg toede det var.

Om du endelig vil benytte din kehler/fræser med firkant kutter, skal du vide at "jernene" skal spændes med et ikke for højt moment og heller ikke for lidt.

Jeg lærte at man sku' bruge et stykke kardus papir på ca. 20 mm i bredden, ombukket med ca. 1/3 del og det dobbelte sku' ligge forrest, for at ta' det meste af de små vibrationer.

Spænder du for meget kan boltene få "stræk" i gevindet, gevindet skal være så da at det er nemt at skrue møtrikken helt i bund uden modstand, ellers har gevindet taget skade af at blive spændt for meget.

Afvejning: Kehler.

Inden du starter op skal du sørge for at stålene vejer lige meget (modstående) for at kutteren, fin justering foregår ved at man bruger et stykke blåkridt, pres det let mod den yderste del af spindelen, medens den roterer, som gerne sku' være konisk, blåkridtet vil afsætte mærker hvor spindeelen har sine største udsving.

Der anbringes nogle vægte modsat blåkridt mærkerne, vi brugte små bly klodser (banket  i samme bredde som bunden af T sporet) at lægge i den T sporet, hvori kuttterboltene sidder. 

Der er for mange år siden kommet en lov hvor "løse" jern ikke er tiladte om der er åbent "bag ud"

Du vil sikkert få megen glæde af din nye maskine, er jeg vis på.

En lidt længere remse godt nok, men man bliver jo ikke maskinsnedker på nogle få minutter.

Du kan sikkert købe nogle sikkerheds stifte, de skal ikke bare være alm rørsplitter men nogle der er beregnet til formålet. (spørg hos maskinhandlere som sælger udstyr og jern)

Ps.

Den omtalte lov kan være lavet om efter jeg holdte som maskinsnedker, så værd at undersøge.

Pas på om du vil benytte de Z jern på fræseren, det er noget rent djævelskab, som har været skyld i flere ulykker, rigtig grimme kan jeg love dig.

 

 


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Ang. opsætning af jern på firkantkutter.

Her er der god grund til at passe rigtig godt på....

Disse er (efter min beskedne mening) de bedste til snedkerarbejde.

Men................ PAS PÅ.

Det har kostet utrolig mange fingre igennem mange år.

Og sådanne jern, tager ikke kun en lille stump af fingeren. Ofte er set mennesker der har mistet flere led, eller i aller værste fald - en hel hånd.

Gammeldags værktøj er IKKE for amatører. Ikke for at forklejne folks evner. Men for egen sikkerhedsskyld.

Ved opstilling er det vigtigt at ligge et stykke papir imellem jernene og kutteren.

Ikke for at tage vibrationerne (som skrevet længere oppe i tråden), men for at jernene ikke skal skride. Glatte jern imod en glat kutter, duer simpelthen ikke.

Afvejning af kuttere skete før i tiden med bly af stykker. Man kan

En anden meget vigtig ting er, at man MAX. må kører med 5000 omdr. pr. min. i hastighed på spindelen. På fræsere er der mulighed for at ændre hastigheden ved hjælp af at man flytter kileremmen der trækkes af motoren...

HUSK, for alt i verden - at bruge trykfødder - både ved indløb og udløb fra kutteren. Her tænkes på opstilling på kehler. Her gælder det også at have sidetrykfod på maskinen. Eller kan emnet kører udenfor kutterens bredde, og dermed er faren for tilbage udslyngning - meget stor.

Jeg har selv oplevet at en uerfaren ung mand IKKE havde sidetryk på den kehler han brugte. Tilbage udslyngningen sker med en hastighed på langt over 100 km/timen (hvis man omregner dette til et kendt mål). Til alt held - skete der ikke noget alvorligt med den unge mand - bortset fra et snitsår på hans lår. Men murværket, bag ved maskinen - tog alvorligt skade af at brættet bankede ind i muren..... 


"Intet er umuligt for en Maskinsnedker der brænder for sit fag"

Velkommen på LDS Pers bygnings... 

Det var en god forklaring, på linje med tidligere indlæg i denne tråd. Kom endelig igen hvis der er indlæg som du kan bidrage med.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis