Murede søjler/piller til låge

Hej gør-det-selv folk,

Jeg skal have lavet to murede søjler i indkørslen, hvor der skal monteres en trælåge i hver.
Spændvidden på hver låge bliver ca. 2 meter, så søjlerne skulle kunne modstå lidt.
Det er tanken at den murede del, skal mures i røde mursten og have målene: 47 x 47 x 110 cm. Ovenpå, skal der monteres en betonafdækning ca 50 x 50 cm.

 

Hvordan ville i gribe et sådant projekt an?

Jeg tænker følgende skridt?

  1. Grave ud (hvor dybt)?
  2. Støbe hullet op, med en jerndrager i midten (til at bære lågerne)?
  3. Svejse hængsler på jerndrageren
  4. Men hvordan får jeg startet op på murværket og sokkel, så det ikke bare kan "skubbes" af den støbte del?
  5. Hvordan går jeg lavet en pæn afslutning rundt om hængslerne?

 

Mvh. Christian C.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du graver ned til 90 cm i dybden. Sætter søjlen med hængsler ned hullet og støber den fast . Murpap på beton soklen og i gang med at mure evt kan du lave bindere på søjlen. Rundt om hængslerne kan evt ligge en gummifuge i stedet for mørtel. Toppen laves i en form og støbes med 2 dele rapid cement til 5 dele støbemix som vibreres godt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Fiahgt, mange tak for svaret.
Skal jeg støbe helt op til overfladen, eller stoppe lidt under niveau og derefter starte med lecablokke eller lignende, som derefter pudses op, for at få en pæn sokkel og derefter mure resten op med mursten?
Skal der ikke støbes lidt op i hullet, når man har muret de første sten, for at skabe lidt yderligere stabilitet?

Jeg synes det lyder lidt ustabilt, når muren "bare" står ovenpå støbt sokkel med murpap.
Jeg tænker her i forhold til skub til søjlen.
Jeg har ikke lecablokke under meb det kan du sagtens lave hvis du hellere vil det. Tror ikke det gør den store forskel. Hvad er det du er nervøs for skal skubbe til dine søjler. Den jernstolpe skal jo kunne bære lågens fulde vægt

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis