Ventilator i badeværelse - helst inden weekenden

Hej!

Jeg har købt ny fugt- og timer-styrer ventilator til badeværelset, da den gamle måtte kapitulere. Jeg ønsker at installere den således, at den tænder afhængig af fugten i rummet, og ikke afhængig af lyset. Det vil sige at den skal installeres fuldstændig som den gamle. Min umiddelbare tanke var, at jeg blot kunne koble lederne til, som de var forbundet ved den gamle, men da jeg tog den gamle ned blev jeg meget forvirret over installationerne. Så nu håber jeg at nogen kan forklare mig hvordan den nye skal installeres, så det bliver gjort korrekt.

I den gamle er tilkoblet to ledninger med hver to ledere (L/brun og N/blå, formoder jeg). Hvem end der har monteret den gamle, har markeret de to ledningerne med hhv. L og S. Følger jeg ledning S går den mod loftslampen, følger jeg ledning L går den ind i væggen. Fra ledning L er nul klippet, mens fasen er koblet til terminal L på ventilatoren. Fra ledning S er fasen sat i en samling til ingenting, mens nul er koblet til terminal N i ventilatoren. Terminal S på ventilatoren er ubrugt.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue hvilke ledere fra hvilke ledninger der skal kobles til hvilke terminaler på den nye ventilator. Nogle der kan hjælpe?

Jeg har indsat billeder af installationen på den gamle ventilator, samt diagram til den nye.

 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds
For at starte med den nye. Hvis du kun ønsker at den skal styres af fugtighed, skal den have fase og nul. Fasen skal desuden lægges over på S med en lille lus.
Det tror jeg bare du bliver træt af. Den vil starte op mest efter bad, men kan ellers på alle tider af døgnet. Så din nattesøvn kan godt blive spoleret.
Du skal kun have en ledning med blå og brun til den, og det bør komme fra lampestedet. Der kan du finde fase og nul.
Den anden ledning L skal du have fundet den anden ende på og taget væk. Kig i nærliggende stikk. eller lampesteder.
Det tyder på at fasen kommer med L medens nulleder og lampeledning kommer med S. Det er ikke hverken godt eller lovligt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg er bare ikke interesseret i, at ventilatoren starter op, hver gang lyset tændes. Den skal kun starte, når der er behov - og den er heldigvis støjsvag. Så der er vel ikke andre muligheder end det jeg beskriver? At lade den være styret af fugtigheden? (når jeg nu ikke planlægger at ville lave en særskilt kontakt).

Ang. den nuværende installation, tænkte jeg nok at det var uholdbart

Så, for at forstå dig korrekt, siger du, at jeg kun skal bruge én ledning til installation af den nye ventilator, og at dit umiddelbare bud er, at dette er ledning S, som kommer fra lampen. Og fra ledning S skal nul til terminal N, fasen til L og så skal jeg have en lus over til S. Blot for at være helt med?

- Og tak for hjælpen!

Det er korrekt forstået. Diagrammet viser en afbryder imellem fase og S men den undlader du jo.

Men du skal finde en fase oppe ved lampestedet, hvis ikke det er den der allerede er monteret på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Håber det er den fase der allerede er monteret, for det er ikke rigtig til at komme til ved lampen... (Et lidt interimistiskt forsøg på at ordne en vandskade fra overboen i sin tid har gjort det nærmest umuligt... Hah!)

Du skal have adgang til udtag ved lampen. Nullen skal monteres.

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

dobbelt post 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Haha, det er ok Erik! Tak for hjælpen!
H...mm elmand. VinterDK må gerne kigge med.

Hvis VinterDK lægger en lus fra L til S, kunne han ligeså godt have købt en ventilator uden timer og Rh% sensor, for den kører konstant så længe han husker at betale el regningen. S terminalen starter jo netop ventilatoren, sålænge lyset er tændt, og 1-30 minutter efter det bliver slukket.(Der er nogle, der har andre ventilations behov, når lyset er tændt end VinterDK).

Men ellers ha´en god week-end.





"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"
Det forstår jeg ikke El-men? Så du foreslår at jeg lader S være? Og uden lus?

Du må meget gerne uddybe hvis du mener at have en anden løsning? Jeg skal rode med det i morgen formiddag...

Jeg tror faktisk at el-mek har ret. Men det er da en lille sag at undlade den lus / sætte den i hvis det er bedre.

Så det skal ikke tage pippet fra dig bare du får din installation lovliggjort.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis