Kældergulv i problemer

Hej alle,

Hvad jeg regnede med vill være et overskueligt kælderprojekt er endt i lidt af et mareridt.
Jeg skal have lagt fliser i min kælder fra 60erne men under det gamle lineoliumsgulvet lå et gammelt korkflisegulv som er 'limet' fast med en slags tjærelignende substrans. Jeg har nu fjernet korkgulvet med en lejet gulvstripper, men der er stadig en del korkrester plus tjære tilbage, som ikke kunne fjernes med gulvstripper.
Jeg har søgt højt og lavt på hvordan man fjerner sådan noget stads, men det meste går mod terpentin og/eller ned på alle fire med en spartel. Rummet er 24m2 så det er ikke en mulighed som jeg ser det.

Jeg ser to muligheder, men hører gerne andres bud:

1) Jeg flår gulvet op med en betonhøvl, men jeg tror stadig det vil volde problemer da knivene på sådan en maskine muligvis bare brænder fast
2) Jeg fjerne så meget som overhoved muligt med spartel og derefter primer og hælder selvnivellerende masse udover og lægger fliser ovenpå. Hvad er evt riskoen ved det?

Hvad siger I derude?

På forhånd mange tak

Nikolaj
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har haft samme problem. Jeg brugte en gasbrænder til at gøre tjæren blød, hvorefter den reltivt let kan fjernes med en spartel. Hav dog nogle våde klude parrat, for tjæren kan let bryde i brand, men det er ikke mere alvorligt end at den kan slukkes med en våd klud.

Det sidste tynde lag, der er trukket ned i betongulvet, fjernes ved at brænde det væk. De fliser, der blev lagt derefter, har nu holdt i 40+ år.

 

Tak for det hurtige svar Efry.
Jeg hjar forsøgt med gasbrænder, men det gjorde bare tjæren flydende, klistret og forfærdeælig stank. Måske er det ikke kun tjære, men også lim.
Desuden er der også en del korkrester tilbage, så gasbrænder er ikke vejen frem...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du ska blot gøre den blød og så skrabe det op i en balje eller lign. Når du har skrabt så meget af du kan, så brænder du det sidste af. Sørg for god udluftning imens.

Risikoen er at spartelmassen ikke sidder fast og fliser, klæber og spartelmasse ryger af gulvet.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg forstår ikke det med korkrester, for dem må gasbrænderen da hurtigt få brændt væk. Du skal ikke gøre tjæren flydende men blot blød. Har den fået for meget varme så vent lige et par sekunder til temperaturen er faldet noget.
Ja, god udluftning er nødvendig, men det opdager man vist omgående efter at man er startet, for selvfølgelig lugter det ikke godt.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også