LED lystofrør T8....hvordan gør man?

Hej med jer,

Jeg var på drengetur til Biltema i går og jeg lod mig friste af 2 stk. LED-lysrør T8 som skal erstatte et par 120 cm lysstofrør jeg har i min garage hvor den elektroniske tænding er gået. Jeg har købt 10 lysstofrør hos Bauhaus, og her efter 2 år begynder den elektroniske tænding at gå en for en, men Bauhaus vil ikke erstatte da de er over 2 år gamle 

 

Men nu opstår min tvivl??? Skal man bare sende 230 volt direkte ind i de 2 stifter hvor de skriver "AC INDPUT"? og så lade stiftere i den anden ende stå ubenyttet?

Jeg skal vel ikke bruge den glimtænder til noget???

 

Biltema selv skriver: Hvis armaturet har elektronisk ballast i stedet for en udskiftelig glimtænder, er udskiftningen lidt mere kompliceret og kræver hjælp fra en elektriker. Alternativt kan man købe et LED-armatur.

 

Men det kan vel ikke være så svært at en elektriker skal tilkaldes??? 

 

Kan jeg få et hint så jeg ikke brænder et rør af??? På forhånd tak.

 


Hundefar

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du behøver ikke din dummy (elektroniske starter) Dit rør skal havde L/N i rørets ene inde, der hvor der står AC input. Har selv lavet en guide. hvis du vil havde den tilsendt?

 

arbejdet er dog autorisationskravende. 

 

Hvis du har med almindelig glimttænder nu, så skifter du den almindelige ud med LED-dummy, og så sætter du LED røret i, og vupti, så er du kørende.

Hvis den er integreret som du selv skriver, så skal du have fat i en elektrikker, da din installation ellers bliver ulovlig.

 

Skrevet af sinkodingo på 16-02-2017 10:14

Du behøver ikke din dummy (elektroniske starter) Dit rør skal havde L/N i rørets ene inde, der hvor der står AC input. Har selv lavet en guide. hvis du vil havde den tilsendt?

 

arbejdet er dog autorisationskravende. 

 

 

Hej sinkodingo,

Nu er vi jo ovre i Vestjylland og jeg ringer simpelthen ikke efter en elektriker bare for et lysrør Hvis du har lavet en guide vil jeg rigtig gerne se den...

Kan du sende den på:     [email protected]

 

På forhånd tak.

 

 


Hundefar

Tusind tak!!! jamen så er det jo barer at sende 230 volt ind i den ene ende.....det var bare den "dummie" glimtænder der forvirrede mig. Jeg venter til i morgen da jeg er på vej på arbejde ;-)

Hundefar

Dummy glimtænder er jo en 1A sikring. Den er vel ikke nødvendig, men den har da en funktion, nemlig at Springe hvis der skulle ske fejl i denne ene lampe. Så undgår du at dine sikringer ved tavlen springer af den årsag, og kan straks se hvilken lampe det er galt med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 16-02-2017 14:45
Dummy glimtænder er jo en 1A sikring. Den er vel ikke nødvendig, men den har da en funktion, nemlig at Springe hvis der skulle ske fejl i denne ene lampe. Så undgår du at dine sikringer ved tavlen springer af den årsag, og kan straks se hvilken lampe det er galt med.

Det er skam sandt nok

Fordelen ved ikke at havde den, er tilgengæld at man spare 5-10W per spole ved at "køre udenom" 

 

 

Det gælder vel kun hvis man bibeholder den oprindelige drossel spole. Hvis man blot sætter Dummy i serie med LED har man jo blot en mindre sikring i armturet med de fordele det giver. Det kan jo komme lidt "automatisk" hvis det er den type som har glimtænder holder i samme enhed som fatning.
øvrigt tror jeg de 5-10W er skudt over, det gælder ved et normalt lysrør. Da strømmen er langt mindre i LED bliver det tab jo også mindre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 16-02-2017 21:18
Det gælder vel kun hvis man bibeholder den oprindelige drossel spole. Hvis man blot sætter Dummy i serie med LED har man jo blot en mindre sikring i armturet med de fordele det giver. Det kan jo komme lidt "automatisk" hvis det er den type som har glimtænder holder i samme enhed som fatning.
øvrigt tror jeg de 5-10W er skudt over, det gælder ved et normalt lysrør. Da strømmen er langt mindre i LED bliver det tab jo også mindre.

Som jeg kan læse har hundefar netop skiftet fra konventionelle lysstofsrør til Led hvor han vil spare de 5-10W per spole. I mit gamle firma hvor vi lavet meget af den slags arbejde. Opereret vi ca med 6 w per spole

Men ja det gælder kun ved bibeholdelse af drossel spolen

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis