Fortynding af maling i sprøjtepistol

Hej.

Vi manglede et sted at stille vores mange bøger, og da jeg spurgte min kone hvilken reol hun kunne tænke sig jeg byggede, sagde hun, at hun hellere ville have gammeldags æblekasser, som hun kunne stable.
Dem man kunne købe var enten enormt dyre, eller for spinkle til bøger, så efter en hård weekend lykkedes det mig at få lavet 36 kasser (det var så en liter trælim og 2200 dykkere senere), hvor halvdelen kan ses på billedet.

Nu skal de males, og bestillingen er, at det skal være en helmat hvid (glans 3), hvor man ikke kommer til at se at grantræet gulner over tid.

Jeg orker simpelthen ikke at malle alle de lameller med pensel, så nu vil jeg give sprøjtemaling et skud.

Jeg har en Wagner W560 sprøjtepistol, der ikke er decideret beregnet til almindelig maling, men har set et par amerikanske sider, hvor de er sluppet hæderligt afsted med det de kalder "latex paint", som vist er deres fællesbetagnelse for alle vandbaserede malinger, Jeg har fundet en vandbaseret helmat tag- og vægmaling på akrylbase, der er beregnet til sprøjtepistol, så med den rette fortynding skulle det jo kunne gå, specielt fordi det ikke gør noget hvis finishen bliver lidt "rustik", så længe den er mat og hvid.

Der fulgte ikke en DIN-kop/viskositetsbæger med, men har et elmindeligt DIN-4 bæger.

Sprøjten skulle kunne spraye 120 DIN-sek, men hvis der er nogen der har prøvet at spraye almindelig maling, eller har anden erfaring, hvor tynd ville i så blande den? 40 DIN-sek?
Dysen er vist på 2,0 eller 2,2mm

Tak for hjælpen.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil prøve mig frem, og start med en lidt "tyk" blanding, og flyder det ikke sammen, så tynd op.

Sådan plejer jeg at gøre, synes alligevel ikke det altid fungere med et anbefalet "DIN"

Husk en god spærregrunder..

Jeg malede en lille møbel af fyretræ sidste år, det fik spæregrunder, og en toplak, dog malede jeg med trykluftssprøjte, men det blev rigtig flot.

Jeg brrugte denne maling fra Sadolin, den får en silkeglat overflade, som på færdigkøbte malede møbler.

Link


Vi prøver igen, i morgen --

Tak for svar Jens.

Jeg sjusser mig lidt frem så. Ved at der findes et produkt der hedder Floetrol man kan blande i vandbaserede malinger, som skulle får det til at løbe bedre sammen (129 kr literen). Og så var der så en del "old timers" der sagde, at man kunne fortynde malingen med almindelig billig sprinklervæske, og få ca samme resultat.

Er sikker på at den maling du har linket til er fantastisk, men til 300 kr literen, så er den uden for det her projekts budget . Har dog før med held brugt Biltemas spærremaling til 100 kr literen.

http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Maling-og-Fugemasse/Maling-indendors/Sparremaling-2000036211/

Den skulle jo principielt kunne gøre det, og står da også angivet til at kunne sprøjtes på.

Som sagt gør det ikke noget at resultatet ikke bliver 100% ensartet, så det her projekt er jo en fin mulighed for at teste hvad man kan slippe afsted med billigst.

Når du siger trykluftsprøjte, mener du så sådan en almindelig HLVP sprøjte til kompressoren med top-kop? I bekræftende fald, hvilken dysestørrelse brugte du så?


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Når jeg maler med min wagner, så laver jeg malingen tynd fra starten, det med at lave den halvtyk og så fortynde det har jeg også prøvet og hold kæft et svineri 😁 Det skal jo også kunne rende sammen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Jeg brugte en overkop pistol, det er med 2 mm dyse..

Vi prøver igen, i morgen --
Ok - så med en Wagner, så er det tynd fra starten når det er maling. Så tror jeg jeg skyder efter DIN-40s, og kører en test. Jeg vender gerne tilbage med resultatet, hvis det har interesse.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Annonce

Så blev kasserne malet.

Det blev Biltemas billige loft- og vægmaling til 100 kr for 5 liter der blev brugt. Fortyndet med 25% sprinklervæske. Det var ca 60 DIN-s, men tror godt den kunne have været tyndere.

Jeg er faktisk meget imponeret. Dækkede første gang, og 5 liter spanden var nok til alle 36 kasser. Ja - der er en lille smule "appelsin" nogle steder, og dysen skulle lige renses 2 gange, men i forhold til at den ikke er lavet til vægmalinger, så synes jeg sprøjten klarede det eksemplarisk.

Er ret sikker på at resultatet var blevet tæt på fejlfrit, hvis jeg havde fortyndet lidt mere, og så startet med et tyndt lag, og måske sprøjtet det over 3 omgange, men det her er som sagt bare "rustikke" kasser, og min hustru er meget begejstret for finishen, og det var jo det vigitigste.


 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Det ser rigtig flot ud, har aldrig hørt det med sprinklervæsken, men det må da prøves..

Når konen er tilfreds er alt jo godt.
happy wife happy life


Vi prøver igen, i morgen --
Ja - jeg havde heller aldrig prøvet det før, men det fik det ligesom til at løbe sammen, men alligevel tørrede det hurtigere, så det ikke begyndte at løbe når man som jeg udelukkende sprøjtede på vertikale flader.
Det blå i sprinklervæsken kan slet ikke ses i den færdige maling.

Det eneste det er lidt træls er rengøringen af pistolen, når man bruger en emulsionsmaling. Det kager ligesom fast, så selvom den er på vandbase, så er lidt terpentin og en lille stiv børste ret godt at have, når udstyret skal rengøres. Det tog nu ikke mere end en 20 minutter at rense, men noget mere besværligt end ved lak.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også