Udluftning

Hej,

Jeg vil lige høre om der er nogen her som ved følgende.

Er det lovligt at koble udluftning fra badværelse ( tids- og fugt-styret elektrisk ventilation)  og emhætte i køkken sammen ved hjælp af et T-stykke og lade dem gå til en udluftningshætte på taget.

Det er måske ikke den mest effektive udluftning, det er jeg klar over, men er det lovligt ?

 

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Decideret ulovligt er det nok ikke, men vil blive betegnet som en fejl ved enhver byggeteknisk kontrol.

Man risikerer at luften går til det andet rum ved tilstrækkelig modtryk i taghætte/aftræksrør.
Tak Orla,
Det fungere faktisk godt uden at luften fra f.eks. bad kommer ud i emhætten.
Jeg skal ha flex-rørene isoleret - der kom lige lidt vand ud af emhætten her for nylig i det kolde vejr.
Men bare det er en lovlig løsning - så fungere det fint for os
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det jeg prøver at fortælle er, at det er noget klamp, men da byggelovgivningen for en stor dels vedkommende er funktionsbaseret, kan man nok ikke sige det er ulovligt, men du ville tabe en retssag om det er rigtigt at udføre på den måde :-)
Det som kunne bekymre mig er f.eks. nu her hvor der kom kondensvand, hvis det skulle vise sig at forsikringen ikke dækker f.eks. der opstår kortslutning og brand eller anden bygningsskade. At forsikringen så siger: Da det ikke er udført lovligt, vil forsikringen ikke dække skader som følge heraf.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af klamphug på 16-02-2017 18:55
Det som kunne bekymre mig er f.eks. nu her hvor der kom kondensvand, hvis det skulle vise sig at forsikringen ikke dækker f.eks. der opstår kortslutning og brand eller anden bygningsskade. At forsikringen så siger: Da det ikke er udført lovligt, vil forsikringen ikke dække skader som følge heraf.

 

En ting er lov, noget andet er omtanke  
Eller som en af mine venner sagde:
Tænk hvis dumhed var ulovligt, så ville der ikke være mange mennesker der gik frit omkring

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det enkleste ville være hvis der er plads til begge slanger i taghætten. Hvis slangerne føres helt op, så er risikoen for "tilbageslag" væsentlig mindre.
Det mest rigtige vil nok være at opsætte en ekstra taghætte.
Løsningen med t-stykket må også være helt i orden, hvis begge tilslutninger forsynes med et kontraspjæld. (f.eks. fra Lindab).

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis