Luft i varmesystem

Mine radiatorer klukker og synger når jeg åbner for dem nogle gange og cirkulationspumpen risler hle tiden.

Jeg har skruet på alle luftskruer på radiatorerne og der kommer vand ud.

Systemet er åbent og huset i et plan. Hvordan får jeg den luft ud?


 

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sluk for cirkulationspumpen. Når anlægget er "faldet til ro", kan du begynde at lufte ud. Sørg for hele tiden at der er vand nok på anlægget. Har du "åben" ekspensionsbeholder?

Søren O
Hvordan er din ekspensionsbeholder tilsluttet? Den skal tilsluttes således at din cirkulationspunpe "suger vandet ud af beholderen". Normalt tilsluttes beholderen umiddelbart efter afgang kedel, og cirkulationspumpe derefter.
Hvis din pumpe "sætter tryk op i beholderen", kan der opstå undertryk i dit anlæg, og dermed luftproblemer.

Søren O

Ved det ikke. Der sidder et par tanke på loftet og det er koplet sammen med et brændefyr som så er koplet sammen med pillefyret. Jeg skal en dag have installatøren ud og fortælle hvordan det hænger sammen. Den smed jeg havde forleden kan ikke helt se sig ud af hvordan det er lavet.

Men det ser ud til vand fra akkummulatortanken trækkes ned af pumpen.

Her er hvad der er på loftet og fyrene 

 


 

Ved et brændefyr skal der fra kedeltop være tilsluttet en sikkerhedsledning som ikke må gå nedad. Normalt placeres ekspensionsbeholderen på enden af denne sikkerhedsledning. Mon ikke vi kan gå ud fra at dit anlæg er lavet sådan.
Hvordan er dine pumper placeret? Går dit anlægsvand fra radiatorerne først ind i brændekedlen, og derefter videre til dit pillefyr? Sidder din cirkulationspumpe i returrøret ind til brændefyret?

Søren O
Så vidt jeg kan se på dit diagram, så vil du altid suge på din akkumuleringstank - det er vel en sådan du har stående på loftet? Er det så din ekspensionsbeholder som sidder oven på akkumuleringstanken?

Søren O
Pillefyr og akkumuleringstank er "no-go" af den simple grund det ikke er nødvendig og iøvrigt kan din styring, er det en v6 eller v7 (lidt svært at se) slet ikke styre det.
OPOS-kedel.. mon det er en Woody-brænder der sidder på fyret - så er den ovenikøbet modulerende, også en grund til ikke at havde akkumuleringstank - så væk med den.
Men hvis du ønsker også at havde fastbrændselsfyr med akkumuleringstank, bør de to anlæg køre adskilt og uafhængig af hinanden.
Jeg kan ikke se nogen mulighed for at lukke for akkummulatortanken. Men jeg må nok hellere få den montør forbi en dag og forklare hvordan det hænger sammen.
Har prøvet at lufte ud med cirkulationspumpe slukket, men hjalp ikke. Kan der gemme sig en luftlomme et sted i systemet?

 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis