Luft i varmesystem

Mine radiatorer klukker og synger når jeg åbner for dem nogle gange og cirkulationspumpen risler hle tiden.

Jeg har skruet på alle luftskruer på radiatorerne og der kommer vand ud.

Systemet er åbent og huset i et plan. Hvordan får jeg den luft ud?

Mine radiatorer klukker og synger når jeg åbner... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har oopdateret tegning.

Skrevet af Axell på 16-02-2017 10:13

Har oopdateret tegning.

Hej.

Du har formodentelig en eller flere tegnefejl på dit diagram, idet brændefyret og akkutanken ikke har forbindelse til dine radiatore gennem fremløbet !!! Det gør så også dit pillefyr er ulovligt installeret (på diagrammet), idet der ikke er en stadig stigende forbindelse til expangtionsbeholderen og samtidig kan forbindelsen afspærres (det er gennem returen og akkumuleringstanken). 

Og der kan stå luft i rørene på alle steder hvor rørene har et sted der er højere end start og slutpunktet er. Der burde dog være en udluftning på det højeste sted hvis installationen er lavet med omtanke. Du burde kunne identificere et sådanne sted ved der kan høres en rislen hvor lommen ligger.

Du skal også huske, at anlæget skal være helt fyldt op (overløbet på din expangtionsbeholder skal have givet vand under påfyldning) ellers hjælper udluftning ikke.

Der vil altid fordampe noget vand fra et anlæg med åben expangtion, derfor bør det efterfyldes mindst 4 gange om året !!!

Håber du bliver luften kvit.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Har lige tjekket. tegningen ser rigtig nok ud. Går fremløbet fra brændefyret ikke bare gennem pillefyret?

Skrevet af Axell på 16-02-2017 12:35
Har lige tjekket. tegningen ser rigtig nok ud. Går fremløbet fra brændefyret ikke bare gennem pillefyret?

Ikke som jeg ser du har tegnet det.

Der er i øvrigt også tegnefejl nede på/i "kassen" til brændefyret, hvor den ene side af pumpen ender underligt og du har koblet fremløb og retur fra akkutanken sammen.

Kort sagt kan jeg ikke gennemskue hvordan brændefyret/akkutanken skulle være forbundet til husets varmeaftagere.

Du kunne eventuelt tegne pile i på tegningen der viser vandflowet i rørene. Brug røde for fremløb og blå for retur.   

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Her er et billede af rørene og fyret nederst.

Annonce
Skrevet af Axell på 16-02-2017 14:55

Her er et billede af rørene og fyret nederst.

Ja ok på den måde, det er et manuelt betjent shuntkredsløb der er på kedlen. 

Har du tegnet tilslutningstedernes højde på akkutanken sådan, øh, lidt lemfældigt ?

Det vil så sige, du har varme på akkutanken når der udelukkende køres med pillefyret ?

Mvh. Leif.

Onliner:
Det er ikke præcise mål på den tegning.
Har lige haft en vvs forbi. Han kiggede på tegningen og syntes det så fornuftigt ud. Men han kommer i næste uge igen og sætter anden pumpe på brændefyret, for den virker ikke. Begge pumper skal så kører.
Luftet i systemet kunne han endnu ikke rigtig hjælpe med. Men måske kan det hjælpe på det når pumpen til brændefyret bliver sat i gang. måske der er noget luft der.

Skrevet af Axell på 17-02-2017 12:33
Det er ikke præcise mål på den tegning.
Har lige haft en vvs forbi. Han kiggede på tegningen og syntes det så fornuftigt ud. Men han kommer i næste uge igen og sætter anden pumpe på brændefyret, for den virker ikke. Begge pumper skal så kører.
Luftet i systemet kunne han endnu ikke rigtig hjælpe med. Men måske kan det hjælpe på det når pumpen til brændefyret bliver sat i gang. måske der er noget luft der.

Ok med højden på tilslutningerne, på akkutanken. Det er dog sådan noget "vi andre" tager med i betragtning, idet det afgør om en akkumuleringstank er velfungerende eller nærmest ingenting dur til. 

Ja, det med luften hjælper en ny pumpe desværre ikke på.  

Mvh. Leif.

Onliner:
Jeg har ofte haft held med at presse luftlommer ud af anlæg ved at åbne max for vandværksvandet ved påfyldning og lade vandet løbe ud i den "fjerneste" ende på strengen.
Jeg kan jo prøve at fylde vand på igen mens alle radiatorer står helt åbne, hvis det er det du mener.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis