Badeværelde med venyl

Hej
Jeg er i gang med at bygge et 6kvm stort badeværelse i et kolonihavehus med en trækonstruktion, hvor der skal være et indbygget badekar.

Jeg står med nogle udfordordringer som jeg virkelig godt kunne bruge nogle råd omkring.

1. For at få plads til badekarret er der 2 løsninger omkring vådrums gips plader. Enter kommer der kun 1 læg gips eller også kun 2 lag gips fra kanten af badekarret og opefter. Der kommer venyl fra gulv til væg som bliver lavet af en fagmand. Hvad tænker I? Er 1 læg vådrums gips nok når der kommer venyl ovenpå? Der kommer kun vand i badekarret. Der er ingen bruseniche.

2. Vådrumssikring: Jeg har tænkt mig at vådrumssikre hele rummet og derefter bliver der lagt venyl på. Er det korrekt?

3. Afløb: Afløbs top pladen går lidt under en væg. Kan man skære lidt af metallet af, så det ikke går under væggen?

4. Loft: der er 1 lag almindelige gips i loftet. Skal jeg sætte et ekstra lag vådrums gips ovenpå i hele rummet eller i zone 0?

5: Venyl omkring et vindue? Skal det sættes ind i rammen, så det slutter ved glasset og skal det vådrumssikres og hvordan?

6: træ bjælke: Der er en synlig træ bjælke i loftet og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved den, så vand nok vil sprøjte på den fra bruseren.
Mine ideer. Grund og mal den. Eller sæt vådrumsgipsplader oven den, men så mistes den rustikke charme. Hvad tænker I?

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe. Tak.

Vh Peter Roberto
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener ikke at der er særlige krav overhovedet vedr. kolonihavehuse. Og jeg synes du skal spørge vinyl fagmanden om han limer/varmer det sammen så det er nok vandtætning. Gips og træbjælker i loftet bliver aldrig eller meget sjældent udsat for sprøjt så det skal man ikke gøre mere ved. Det er jo tørt 99 % af tiden
Vinyl er meget stærk og fleksibel, så selv om 1 lag gipsplader vil lave en lille mikroskopisk bevægelse i samling så optager vinyl helt sikker det, så det vil være bedst at have 1 lag så det er nemt at få vinyl forbi badekar.

Jeg har i 25 år haft vinyl som bund i bruseniche, uden vårrums tætning. Det gav overhovedet ikke problemer. Og det var et helårs beboelse, med 5 i familien. Det er af andre årsager ændret nu.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
1) Hvis man bruger vådrumsgips er det en 2 lags løsning der skal anvendes!
2) Hvis man bruger en godkendt vinyl skal der ikke vådrumssikres.
3) Spørgsmålet ikke forstået?
4) Det er OK med 1 lag almindelig gips på loft!
5) Et vindue må ikke være i det vandbelastede område, men spørg din vinylmontør!
6) Hvis du har ca 2.3 m til loftet burde det ikke give problemer.
Orla Nautrup: Det er vel regler for helårs- og sommerhuse du nævner. Gælder det også for Kolonihavehuse??
Peder R. Ang spørgsmål 3. Nej du kan ikke få det vandtæt med vinyl eller noget andet hvis dele af afløb er et stykke inde under væggen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar Erik og Orla.

Og ja, siden det er et kolonihavehus, så er der ikke nogen regler, udover at jeg skal undgå vandskader. :-)

Her er lige lidt mere info, efter at jeg har talt med venyl fagmanden.

Siden jeg har 1 lag krydsfiner er 1 lag vådrums gips nok.

Bjælken sidder i 2 meters højde og der vil komme vand på den. Så en løsning skal findes.

Der skal ikke vådrums sikres. :-)

Omkring afløbet, så er det ikke afløbet, men rammen omkring afløbet der går lidt under gipsen, med mindre jeg skær lidt af kanten. Vil det gå?

Vh Peter

Jeg mener ikke den bjælke kan tage skade af lidt vand, når den ellers bliver tør ind imellem. Der er masser af bærende limtræs bjælker der sidder ude i det fri.Det er kun den del der slet ikke er dækket ind, der rådner i løbet af 30-40 år.
Klart nok har du krydsfiner og gips er det lige så godt som 2 lag.
Jeg ved ikke helt med den afløbs ramme. Jeg har forstået dit problem. Hvis det er rustfri stål kan jeg da få øje på flere problemer, Skarpe kanter - problem med at få vinyl tæt, Men er det plast kan de skarpe kanter sikkert elimineres så er der kun tilbage at få vinyl tæt. Men er du så langt at afløb ikke kan flyttes lidt, eller finde en mindre ramme.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis