Pudsning af kældervæg

Hej alle,
Jeg skal til at pudse kældervægge op i vores hus fra 30'erne. Jeg ved at der er en del tråde på dette emne, men jeg mangler lidt råd mht blandeforhold og brugen af fliseklæb.

Først lidt om hvad jeg skal arbejde med:
Væggene er bygget lidt specielt op fordi der på et tidspunk er blevet gravet ud og derefter lagt nyt betonfundament, dvs væggene består fra gulvet op først af ca. 60 cm mursten, derefter 80 cm sokkel af beton, og derefter igen 80 cm mursten over jordniveau. Væggene er forholdsvis tørre, dvs de er ikke knastøre men jeg vurderer at de sagtens kan pudses flot op og holdes pæne så længe de holdes difusionsåbne og god udluftning.
Alt gammelt puds er slået væk og der er nu nogle ret store lunker 2-3 cm i betonlaget.

Jeg forestiller mig følgende forløb:

1) påføre tyndt lag flisklæb LIP.
2) trække grov puds med 1/7 cement/bakkemørtel
3) trække finpuds med 1/7 cement/strandmørtel
4) Afslutte med difusionsåben silikatmaling

Jeg har følgende spørgsmål:
A) Skal man lade LIP flisklæb tørre helt før man begynder på de næste lag eller skal det gøres vådt i vådt?
B) er forholdene jeg har beskrevet til cement/mørtel korrekt?
C) hvor meget mørtel skal jeg regne med til ca. 40m2

På forhånd tak for svar fra eksperterne!
Mvh
Caponico
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der er 2 måder at sikre bedste vedhæftning på. Den gode gammeldags med "udkast" (søg youtube videor) og så den lidt mere moderne med fliseklæb. men ofte kan det gå an t pudse direkte uden noget.
Hvis væggen er med mange huller er det ikke så let at få det hele dækket med fliseklæb, så der vil udkast være bedre. Det giver også en mere jævn tørring på dine forskellige underlag. Så kan selve pudsningen være lettere da væggen er klr næsten smtig over hele fladen.
Metoden med fliseklæb skal udføres vådt i vådt, hvorimod metoden med udkast bør tørre til dagen efter før man trækker pudslag på.
Grov pudslaget skal ikke være så stærk som du beskriver. Ålborg Portland anbefaler (tryk her  til indvendig puds, 1:19 når man måler efter rumfang. Det er når man blander det med vådmørtel. 1 m3 mørtel kan dække 30-35 m2 væg. ved den opgave tror jeg. Men det kommer jo an på hvor tyk lag der skal på. Ved 1 cm lag er det jo teoretisk 80-100 m2. De anbefaler den cement type der hedder Mester, som har den længste tørretid. Ellers basis.  Til finpuds ville jeg købe en færdig blandet finpuds eller filsemørtel  så der kun skal tilsættes vand.

Udkast laves meget tyndt med cement og murersand 1:3 Man tager det på en murerske og kaster en lang stribe op på væggen. Det gentages så lige ved siden af o.s.v. Så bliver der noget at bide i for mørtellaget.

Husk når du trækker mørtel på, så skal man svede. Forstået på den måde at det ikke bare skal lægges på, det skal presses ind i alle revner og sprækker på det første tynde lag, Det gør ikke spor at der skal smles mørtel op fra gulvet. De næstefølgende lag skal nok hænge ved.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak Erik!

Jeg tror jeg forsøger mig med udkast, fremfor LIP. Det har jeg gjort med success på vores mure udendørs.

Det lyder af meget lidt cement når jeg læser andre indlæg. Her står typisk 1/7...?

Mht finpuds så er det nemmeste klart at købe det færdigblandet, men til 40m2 tænker jeg at der er noget at spare ved at blande selv.

Hvor meget mørtel skal jeg regne med at bruge. Er jeg ude i en big bag...?

Mvh
Caponico
Hej igen,
Jeg har nu læst nettet tyndt for diverse fremgangsmåder til at pudse kældervægge op. Jeg er kommet frem til flg.:

1. Arbejdsgang

A) Reparation af dybe lunker og reder i beton sokkellag. Cement/bakkemørtel i forhold 1/7

B) Udkast.
Tynd blanding af cement/muregrus forhold 1/3

2. Arbejdsgang

C) Grovpuds.
Cement/bakkemørtel i forhold 1/19

3. Arbejdsgang
D) Afslutte med finpuds.
Cement/strandmørtel i forhold 1/19

Lyder det som vejen frem? Kan man evt lave udkast blandingen af cement og bakkemørtel eller skal man bruge muregrus?

Jeg er stadig lidt usikker på hvor meget materiale jeg skal indkøbe. Jeg har ca 40m2 væg...?

På forhånd tak!

Du skal helt sikkert få byggemarked til at levere en bigbag. I mit indlæg d 14/2 foreslår jeg 1 m3 men det kommer jo an på hvor tyk lag du skal have på. Prøv at holde din 2 meter lodstok. (et must når man skal grovpudse) på muren forskellige steder. Hvis du har et gennemsnit på 1,5 - 2 cm er det noget over 0,5 m3. Så det var da en ide at starte med det, og så tage stilling om du skal købe en 0,25m3 til at færdiggøre.
Og det er pe.... dyrt at købe i små 15 kg sække. Jeg har lige tjekket nogle af mine fakturaer fra XL august 2016

0,25m3 (250 liter) bakkemørtel i big bag 399,00 - 15% + moms  15 Liter sække 66,00 -15% + moms. Det giver en literpris på h.h.v. kr. 1,60  eller 4,40
Ved udkast er det vigtig at slutte med en grov struktur, så kan grovpuds bedre hænge ved. Og murergrus lyder så flot, men her ude i midtjylland kalder vi det bare sand.
Det vigtigste ved finpuds er den lille kornstørrelse, og du skal jo ikke bruge ret meget. Det er jo mest prisforskellen imellem strandmørtel i små sække og færdig finpudsmørtel du skal regne med.
 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis