Lyd dæmpning af oliefyr

Jeg har et oliefyr som jeg gerne vil have lyd dæmpet lidt. Findes der nogen plader man kan klæbe på kabinettet eller skal man ud i og pakke det ind i isoleret træ skelet ?

km
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må nok ikke bruge træ i konstruktionen..

Jeg isolerede engang et gammelt oliefyr med 75mm hårde rocwoolbats, jeg fik bukket et kabinet i 0,75mm galvaniseret stålplade, det fungerede supergodt, og skorstensfejeren brokkede sig ikke.

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg boede for 10 år siden til leje i et hus med oliefyr. Der var der bygget en trækasse, der var isoleret indvendig, og den gemte fyret væk.
Der var så hul i så man kunne se ind til manometer og temp måler.

Man kunne absolut ikke høre fyret kørte medmindre man stod lige ved siden af det.

Der var ingen problemer i at den var i træ. Men om fejeren vil godkende det i dag skal jeg ikke kunne sige.
Tak for input. Jeg tror jeg ender med en gipsvæg med aluminium skinner og 75 mm isolering. Måske 100. Spørgsmålet er så om bløde eller hårde batts isolerer bedst.

km
Det er vigtig at du ikke har gips inde på støj side. Det er ok med de lyddæmpende gips plader med huller i.
Jeg mener at de hårde plader dæmper bedst, men der er ikke den store forskel.
Princippet er at lydbølger skal møde et blødt materiale så de ikke kan kastes tilbage. Den lille del der kommer igennem kastes så igen tilbage fra den hårde gips plade og ind i det bløde. Tænk på lyddæmper i bilen, her er der et perforeret rør inderst- noget blødt - og så selve blikrøret yderst. ( Desuden er der et større rum som optager de konstante eksplosioner der finder sted, men det sidste har ikke noget med din opgave t gøre.) Der skal tilstrækkelig luft spalte så fyret kan få den luft det skal bruge.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
CitatLyd bølgerne stoppes af et blødt matraler med en ikke "glat" overflade. Som eksemåpelvis "æggebakker".

Resonans dæmpes af et fast med fleksibelt materiale som eksempelvis gummi.

for at lydisolere på den best mulige måde skal du bruge et materiale der indelholder begge dele - og det plejer at være dyrt...

...men man kan jo gøre det på SU-måden.

svaret er gulvtæppe. Trædefibrene i gulvtæpper lydisolerer glimrende og gummi belægningen på undersiden resonansisolere

km
Annonce
Så et stål skelet med gips og isolering og et gammelt gulvtæppe på indersiden af skelettet. Gad vide om skorstensfejeren køber den.

km
Hmm måske et gulv tæppe under lyd gipsen på indvendig side

km
Der må næppe være noget brandbart i det....
Nej det må der jo sikkert ikke. Så det bliver 3 færdig lavede væg kassetter der bliver stillet og en "tag kassette" De 2 sider holdes sammen af tag kassetten og fronten bliver lavet så den kan enten hægtes eller løftes af hvis der skal laves service. Så skal jeg bare have beregnet hvor stort et hul der behøves for luft.

km

Nu ved jeg ikke hvor du har det citat fra med gumme m.m.
Det er korrekt at man kan lime noget gummi på plader der står med en resonans, men det er næppe tilfældet ved dit oliefyr.
Hullet til luft kan sagtens være en mindre sprække omme bagved eller tolerancer omkring rør. Et oliefyr kan klare sig i et mindre rum med lukkede døre, så det er ikke meget der skal til.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis