Min ingeniør forvirrer mig - fundament

Hej LDS'ere,
forholdsvist tæt på at vi skal igang med at grave (om et par måneder), er min ingenør vendt tilbage med en fundamentsplan, da vi bygger på blød jord. 
Vi blev enige med vores ingeniør om at bruge Sundolitt's F-sokkel system, der ser ud til at passe godt til de forhold vi har, så vi i princippet bare skal lave en kompenseret fundering: 50cm udgravning, hvorefter vi fylder om med sandpude, F-sokkel systemet og derefter beton. 
Derefter leverer vores ingeniør vedhæftede billeder, der inkluderer en stor betonplade i bunden af fundamentet, og derefter F-sokkelsystemet. Hans ræsonnement er, at man ikke bare kan stille sundolitt på en sandpude på blød jord, da der så ikke er nogen garanti for at huset ikke bare synker ned alligevel, når der ikke er noget der "presser opad" og stopper sundolitten i at synke ned. 
... men er det ikke netop pointen med en kompenseret fundering? at man "snyder" ved at fjerne vægt, og at huset derfor ikke sætter sig nedad? 
Alt andet han har leveret er top tjekket, men dette gjorde mig noget forvirret.

takker,

 

Stig

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis din sandpude er komprimeret tilstrækkeligt, skal der ikke nogen plade under F-soklen - det er jo netop det systemet er beregnet for! Prøv evt. at bede din ingeniør tage en dialog med sundolit. Prøv også at spørge ham, om 6+7 er tilstrækkeligt beskyttet mod korrosion, når nu de er blotlagt fra betonen.

 Certificeret Statiker

Afhængig af jordbunden kan dr ske sætninger. Men hvis i skal lave sådan en beton plade er det da billigere og lave almindelig fundament. Men der må være taget nogle jordprøver der beskriver jorden nærmere end bare blød.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det viser sig efter santale med andre, at jeg nok bare har misforstået pricippet, og at min ingeniør har ret - så Orla har ret, tak for svar!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis