Hjælp til Danfoss ventiler og opmåling af rør

Hej!
Jeg er ved at forindstille mine Danfoss ventiler, jeg har dog et par problemer.

1. Hvordan kan se jeg hvilken ventil det er?

2. Jeg har fået en tabel fra Danfoss, hvori de opgiver nogle mål på rør i tommer. Er det den udveninde eller den indvendige diameter af røret de snakker om? - Jeg har målet mine rørs diameter til at være ca 15mm.
Link: http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/Forindstillingskort.pdf

 

Håber nogen vil hjælpe mig

 

Mvh Kristian Gyde

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
"klassiske" rør-mål, så som halv-tomme, hel-tomme osv. er indvendig diameter hvor der kan passerer hhv. en ½" eller 1" kugle igennem.

"moderne" rør-diametre, f.eks. 8, 10, 12, 15, 18, 21, 22mm er udvendigt metrisk mål.
De findes også i tommer, kva' amerikanerne, men det er ikke ret meget vi mærker det herovre i europa, her er tommer typisk kun på gamle/klassiske jern-rør/galvaniserede rør, og er tommer pga. britterne.

 

Rørdimentioner tommemål er altid indvendige mål, så dine 15 mm svarer til 1/2 tomme.
Jeg kender ikke lige Danfoss ventiltyperne, men grundlæggende justerer man efter radiatorstørrelse, så en lille radiator ikke kan få så meget vand. Det skal være sådan at selv om du lukker helt op for termostatventilen, så skal radiatoren kunne nå at afkøle vandet - altså din retur må max være lunken. Alle radiatorer bør justeres til samme returtemperatur.
Jeg er sikker på at Danfoss skemaet giver retvisende tal, forudsat at radiatorerne er dimentioneret korrekt (helt rigtige størrelse).

Søren O
Super tak for jeres svar

Søren O:
Jeg vil gætte mig til, at de forskellige radiatorer passer til de rum, hvor i de er opsat?
Skrevet af Søren O på 13-02-2017 19:12
Rørdimentioner tommemål er altid indvendige mål, så dine 15 mm svarer til 1/2 tomme.
Jeg kender ikke lige Danfoss ventiltyperne, men grundlæggende justerer man efter radiatorstørrelse, så en lille radiator ikke kan få så meget vand. Det skal være sådan at selv om du lukker helt op for termostatventilen, så skal radiatoren kunne nå at afkøle vandet - altså din retur må max være lunken. Alle radiatorer bør justeres til samme returtemperatur.
Jeg er sikker på at Danfoss skemaet giver retvisende tal, forudsat at radiatorerne er dimentioneret korrekt (helt rigtige størrelse).

 

Når du skriver at retur vandet skal være lunkent, hvor mange grader er det så? Sådan at jeg har noget at sammenligne med

 

Det er OK temperaturer, så længe den bliver ved at holde retur så lavt.

 


Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/28413' class='af-profile-link'>Steensen</a> på 14-02-2017 10:59
Det er OK temperaturer, så længe den bliver ved at holde retur så lavt.


Skal returvandet gerne være koldere?

Har læst inde på Verdos hjemmeside, at forskellen på indløb og retur skal være på mindst 30grader
Derfor er det også så vigtigt at alle radiatorer belastes ens. Returtemperaturen giver en god indikering om det ser rigtigt ud. Hvad er den afkøling normalt? Har du ikke termometre ved ind- og udløb til fjernvarmeforsyning?
Betaler du nu ekstra for manglende afkøling?

Søren O

Skrevet af <a href='https://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/50695' class='af-profile-link'>Søren O</a> på 14-02-2017 13:27
Derfor er det også så vigtigt at alle radiatorer belastes ens. Returtemperaturen giver en god indikering om det ser rigtigt ud. Hvad er den afkøling normalt? Har du ikke termometre ved ind- og udløb til fjernvarmeforsyning?
Betaler du nu ekstra for manglende afkøling?


Jeg bor til leje og får fjernvarme fra Verdo Randers
Og jeg har ikke adgang til varmerummet.
Jeg har lavet mine målinger med en laser temperaturmåler.
Ud fra dit tidligere indlæg kan jeg se at temperaturforskellen er på 41 grader, hvilket er rigtig fint når du "kun" skal afkøle 30 grader. Men de 30 grader er et årsgennemsnit, så der skal lidt flere tal på bordet.
Står der noget om hvad din afkøling er på fakturaen fra Verdo? Ellers har du aflæsningstal fra et årsforbrug - både Kwh / MWh og M3 - så kan jeg hurtigt regne det ud for dig.
Hvis din afkøling er i orden, så er der vel ingen grund til at gøre så meget for ekstra afkøling - det bliver du ikke belønnet for hos Verdo.
Andre fjernvarmeselskaber belønner for yderligere afkøling = lavere pris.

Søren O
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis