rionet i gulvstøbning

Jeg har en kælder med en masse mindre rum. Rummene er 8-12 m2 store.

1. Vil det give nogen mening at støbe rionet i betonen for at styrke den?

2. jeg har læst vedrørende at jorde rionet. Hvorfor i al verden gøre det? og er det kun i nybyggeri det er lovpligtigt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jording af rionet er pga. dine strømkabler laver et elektromagnetisk felt, som forplanter sig i armeringen i stål, og hvis man får overgang mellem armeringen igennem et menneske til f.eks. et vandrør, kan man få stød, og i værste fald blive slået ihjel.

Svar på de to andre ting, ved jeg ikke.

 

Jeg skal ikke sige ret meget om rionets betydning i beton. Det kommer jo også an på om du støber ovenpå det eksisterende beton eller der bliver gravet ud, isoleret og så "svømmende" betonplade.
Rionet skal faktisk IKKE jordforbindes, hvis du dermed mener at der skal slås et jordspyd ned.
Det der er formålet er at betongulvet overalt har samme potentiale, og samme potentiale som stel på f.eks. vaskemaskine. Det kan man lave ved at lave udligningsforbindelser. Det vil sige at rionet skal forbindes sammen og forbindes til den eksisterende jordledning et sted.
Så kan man lægge en fase direkte på stel i f.eks. vaskemaskinen, og gulvet vil så også have samme fase. derved kan man ikke få noget stød.
Men der er som altid nogle undtagelser. Hvis huset er opført før 1975 behøver man faktisk slet ikke at have jordforbindelser, ( hvis der er HPFI relæ) og dermed behøver man heller ikke jording af rionet.
Men man skal jo ikke altid gå efter det laveste man behøver. Det er så let at trække en ledning fra rionettene og op til jordledning














Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil mget gerne høre fra nogen der ved noget om rionets betydning i støbning af betongulv i mindre rum.

Mht jorde rionet: Jeg har mit jordspyd banket ned i gulvet i kælderen. Dvs i selvsamme jord/gulv som rionettet evt skal placeres i. Men jeg skal stadig væk trække en jordledning fra rionet og hen til jordspyddet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Steensen: Den forklaring har jeg aldrig hørt før om rionet, og det er heller ikke det der fremgår af afsnit 6 i stærkstrømsbekendgørelsen.
Christiannielsen: Inden der bliver svaret entydig på det var det rart at høre hvordan du agter at støbe det. Ovenpå på noget eksisterende eller grave ned og isolere under ? ?

For lige at præcisere. Det er faktisk kun i baderum at der er krav om udlignings forbindelse. Og den skal gå til enten en jordleder i den elinstallation der er i rummet eller til jordklemmen i sikringstavlen. Det er netop for at få samme potentiale på det hele. Har man både en stikkontakt med jord i badeværelse, og en vaskemaskine skal der udlignes til begge instllationer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nu gentager jeg lige igen igen. Der skal IKKE ledes til jord fra rionet . Det skal forbindes til jordledning i stikkontakt.
Når du støber over isolering vil rionet forstærke din beton plade så den ikke revner. Jeg ved godt at risiko for revnedannelse bliver mindre ved små betonplader. Men det er alligevel klogt at forstærke det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det har jeg forstået.
Men jeg forstår ikke hvordan det kan forhindre mig i et få stød.

Det burde jordforbindelsen i apparatet desuden forhindre.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er en ekstra sikkerhed. Der kan tænkes mange scenarier, kommer der spænding ind på dit rionet og dermed gulv, kan du få stød ved at stå på gulvet og samtidig røre ved noget der er jordforbundet. Når de 2 ting er forbundet sammen sker det ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvad vil du opnå styrkemæssigt med rio-nettet? Hvis betonen ligger direkte på afretningslaget, så er det primære formål med rionettet at hindre revnedannelse.

 Certificeret Statiker

i det her tilfælde ligger det på isolering. Så det er vel det samme, altså undgå revnedannelse

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis