Expansionsbeholder, placering?

Jeg skal have flyttet min expansionsbeholder (eller evt. kun rørføringen) da min elinstallation skal udvides (det røde felt)

Hvor/hvordan må sådan én expansionsbeholder placeres? 

 

Jeg skal have flyttet min expansionsbeholder... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ekspations beholderen er IKKE en sikkerhed. nærmere end komfort, for at du ikke skal fylde vand på, hver gang det bliver koldt.

Sikkerhedens er kun sikkerhedsventilen, 2,5 bars.
Når der nævnes sikkerhedsledning er der kun tale om åbent ekspation. Her må der naturligvis ikke være haner, og jævnt stigende osv.

Desuden bør en åben ekspation vel monteres straks efter fremløbet, og ikke på returen. Her vil luft jo kunne samles og lave en "lås"
Skrevet af subwoof på 13-02-2017 21:21
Ekspations beholderen er IKKE en sikkerhed. nærmere end komfort, for at du ikke skal fylde vand på, hver gang det bliver koldt.

Sikkerhedens er kun sikkerhedsventilen, 2,5 bars.
Når der nævnes sikkerhedsledning er der kun tale om åbent ekspation. Her må der naturligvis ikke være haner, og jævnt stigende osv.

Desuden bør en åben ekspation vel monteres straks efter fremløbet, og ikke på returen. Her vil luft jo kunne samles og lave en "lås"

Nu (formoder) jeg vi snakker trådstarters anlæg, hvor det vedhæftede billede viser en lukket expangtion) og ikke alle andre mulige og umulige måder og sætte et anlæg sammen på. Skulle vi ikke liiigge holde os til det ???

Dine betragtninger, kan jeg vist rolig sige at alle ikke der er enig med dig i. Da slet ikke arbejdstilsynet, hvor det ifølge deres anvisning (læs befaling) skal alle anlæg have en expangtionsbeholder af en passende størrelse, hvilket du kan læse dig til i den anvisning jeg har smidt et link ud til tideligere.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Nitter.
Du er altså galt på den, en ekspansionsbeholder er ikke en sikkerhedsandordning, den sidder der for st optage trykket i anlægget. Og når vi nu er i gang så er trådstarters anlæg lovligt. Ekspansionsbeholderen sidder for sig selv og er ikke en del af sikkerhedsledningen, og derfor må der godt monteres kuglehane. det var straks værre hvis Sikkerhedsventilen sad efter ekspansionsbeholderen.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Skrevet af Epoxymanden på 14-02-2017 09:49
Nitter.
Du er altså galt på den, en ekspansionsbeholder er ikke en sikkerhedsandordning, den sidder der for st optage trykket i anlægget. Og når vi nu er i gang så er trådstarters anlæg lovligt. Ekspansionsbeholderen sidder for sig selv og er ikke en del af sikkerhedsledningen, og derfor må der godt monteres kuglehane. det var straks værre hvis Sikkerhedsventilen sad efter ekspansionsbeholderen.

Jo, det er den faktisk sammen med sikkerhedsventilen og overkogningssikringen.

Havde afspærringshanen siddet efter expangtionsbeholderen og overkogningssikringen vil det være lovligt. Har faktisk lige i formiddags vendt det med en mangeårig bekendt og samarbejdspartner, der i de sidste 40 år har drevet smedie og VVS installationsforretning indtil for få år siden. Der er beskeden den samme. Det skal dog også siges, det er vedkommende der har lært mig hvordan og hvorledes.  

Enig med dig i det er helt galt hvis man afspærre sikkerhedsventilen også. Så er der nemlig 2 sikkerhedsanordninger i undertal på anlæget. 

Folk kan for min skyld gøre hvordan de vil på deres eget anlæg. De skal dog vide, de står selv med ansvaret hvis noget går galt, også efter man har solgt hytten hvis det kan bevises forrige ejer selv har lavet noget ulovligt. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nej nitter den er ikke en del af sikkerheden, hvis den skulle blive afspæret af en lukket kuglehane ville overtrykket blive afledt gennem sikkerhedsventilen.
Har også lige vendt det med min kollegaer i det firma jeg er ansat i og de siger alle at det også er en lovlig installarion.
Ps. Det er et vvs firma 🙂

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Skrevet af Epoxymanden på 14-02-2017 17:19
Nej nitter den er ikke en del af sikkerheden, hvis den skulle blive afspæret af en lukket kuglehane ville overtrykket blive afledt gennem sikkerhedsventilen.
Har også lige vendt det med min kollegaer i det firma jeg er ansat i og de siger alle at det også er en lovlig installarion.
Ps. Det er et vvs firma 🙂

Der er så to meninger. Så kan/må folk selv dømme. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Jeg vover lige at stikke hånden i hvepsereden 

Jeg tror faktisk at begge parter har lidt ret, for der findes faktisk en norm/standard med navnet DS EN 12828 som foreskriver:
„Mellem trykekspansionstanken og den varmeproducerende enhed må der ikke monteres nogen spærreventil. Der må kun monteres en spærreventil til reparationsformål, hvis den er sikret mod utilsigtet lukning.” Så af med "håndtaget" 

Skrevet af Frank Chr. på 14-02-2017 20:01

Jeg vover lige at stikke hånden i hvepsereden 

Jeg tror faktisk at begge parter har lidt ret, for der findes faktisk en norm/standard med navnet DS EN 12828 som foreskriver:
„Mellem trykekspansionstanken og den varmeproducerende enhed må der ikke monteres nogen spærreventil. Der må kun monteres en spærreventil til reparationsformål, hvis den er sikret mod utilsigtet lukning.” Så af med "håndtaget" 

Det er nemmerligsen rigtigt Frank. Derfor er trådstarters anlæg faktisk også ulovlig, idet afspærringsventilen her sidder er på den forkerte side af expangtionen.

For trådstarter ikke skal blive helt forvirret, er det lovligt at montere afspærringsventiler med betjeningshåndtag alle steder på et anlæg, bare de ikke "skiller" kedel, expangtion og overtryksventil fra hinanden.

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også