Nyt gulv i gl hus (usoleret klaplag)???


Problem:

Jeg har et gammelt hus hvor jeg skal have lavet nyt gulv.
Der er ikke isoleret under betonklaplaget og jeg vil ikke banke klaplaget op! Der er ca. 350 mm at gøre godt med som det er pt, uden nyt gulv (altså til isolering).
Det er et gammelt hus, så der må påregnes en smule fugtvandring gennem sokkel og via klaplag.

Der er ikke ventilleret ud mod det fri fra hulrummet, men alene indvendig gennem huller i panelerne i rummene; det står omtalt som "ventilleret hulrum" i tilstandsrapporten (nogle mener det er en krybekælder, andre mener at en sådan skal være mindst 50 cm - dette er ligegyldigt ift opgaven).

Jeg ved at SBI224 skriver, at der skal udvises agtpågivenhed når man vil forsøge at isolere over et gl. uisoleret betonklaplag og at man normalt skal nøjes med 50 (maks 75) mm.

Jeg ved også, at flere (bl.a. den gulvspånpladeleverandør jeg har talt med) siger, at et afrettet betonklaplag med efterfølgende flamingo og derefter en dampspærre, skulle være ok. Alligevel er jeg lidt i tvivl.

1 - er der andre som har udført denne løsning med succes (og ikke efterfølgende fugt/skimmelproblemer)?

En mulighed kunne også være (jeg ønsker at radontætne og jeg ønsker at slippe for udluftning indvendig) at smøre en flydende radon/fugtspærre på det gamle klaplag og opad gulvene og dernæst lave en gulvopbygning med strøkonstruktion og 50-75 mm isolering (uden dampspærre under guldspånpladerne) umiddelbart ml strøerne.

2 - er dette en farbar vej?

Er der andre forslag - udover at bryde de gamle klaplag op?

Mvh
Flintsten
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Flintsten

Jeg er interesseret i at høre hvilken løsning du endte ud med? 

Jeg har selv et klaplag i bunden af den krybekælder som jeg er ved at nedlægge. Min umiddelbare plan har været at rette klaplag med sand, 40cm isolering, rionet osv osv. 

Men er usikker på om man kan bygge videre på sådan et klaplag eller det vil skabe problemer med fugt efterfølgende? 


Mvh

Morten 

Men Morten hvis du har plads til hele konstruktionen skal det gamle klaplag jo bare bankes i små stykker og sandet rettes af ovenpå så er det er klar til gå videre. Det vil være tåbeligt ikke og gøre når du er i gang


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Tænker det bliver huller der bliver boret i klaplaget så, da mine indervægge står ovenpå klaplag. 

Der står på bygge tegningerne, at der er 10cm ral, plastik dug og 8cm klaplag i bunden af krybekælder. Jeg har rigeligt med plads til den nye konstruktion men vil ikke bryde klaplag op i hele huset. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis