EL-komfur installation

Jeg har netop bestilt et komfur, men er i tvivl om jeg har de nødvendige stikkontakter, der skal til for at tilslutte det. Der har nemlig ikke før været installeret el-komfur i min lejlighed.

Komfuret bruger 230v og har en totalteffekt på 10087watt... Det siger mig ingenting.

Jeg har taget et billede af de to stikkontakter i mit køkken, og håber i kan fortælle mig, om det er muligt at installere komfuret, eller om jeg skal have besøg af en elektriker.
Hvis det er tilfældet, hvad skal elektrikeren så lave?

Under alle omstændigheder har jeg bestilt komfuret med installation. Spørgsmålet er bare om de kan installere det med mit nuværende udstyr, eller om elektrikeren skal forbi først?

På forhånd tak

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen her på fora

Ud fra dine oplysninger, skal du have en elektriker forbi, og udvide installationen.


Vi prøver igen, i morgen --
Først og fremmest, så skal der en elektriker på.
Kan godt være der står komfuret er til 230V, men hvis det forbruger 10087 watt, skal du bruge en sikring på 50 ampere, og det kan du ikke få i en almindelig bolig installation.
Jeg tror mere komfuret er til 3 faser hvor watt forbruget så bliver fordelt ud over.

Så derfor kunne jeg godt bruge et billed af din el-tavle for det er ikke en gang sikkert du kan få det installeret uden at det kræver en ny måler og tavle. For det kræver du har tre faser inde, men nu ved jeg ikke hvor du bor henne, men i mange af de gamle lejligheder var der kun 1 fase inde. Og det var derfor man havde gas-komfur med 230volts ovn.

Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade

Øv. Det lyder besværligt,  hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Her er et billede af eltavlen. Håber det kan hjælpe dig Apollo.

Billedet af din eltavle fortæller ikke noget entydigt, andet end at du minimum har 1 fase installeret. Har du nogle naboer der har elkomfur? Måske viceværten ved noget. Får du elektrikkeren på besøg, kan han hurtigt fortælle hvad der kræves for at tilslutte dit komfur.




Søren O
Skrevet af Deviruchi på 12-02-2017 23:11

Øv. Det lyder besværligt,  hvis det overhovedet kan lade sig gøre.

Her er et billede af eltavlen. Håber det kan hjælpe dig Apollo.

 

Tak for billedet, det hjalp en del. 
Hvis du kan komme til det, ville jeg få elgiganten til at afvente med at komme med det indtil du har fået tjekket om du overhovedet kan få 3 faser ind til din tavle. Det skal der en elektriker til at gøre, det kan du og må du ikke selv rode med. 

Selve komfuret skal monteres med 3F nul og jord. At de skriver 230 Volt er fordi de 3 faser bliver delt ud, og dermed er der 230 v imellem hver fase og nul. Og delene i komfuret er beregnet til 230V, nogle komfurer var 400V og det er fordi dele i komfuret bruger 2 faser for at virke.


Heldigvis er din tavle ikke så gammel igen, så det er mest et spørgsmål om der ligger 3 faser hvor måler sidder. 

Jeg har desværre ikke adgang til priserne hvis du skal have flere faser ind, for det kræver DONG penge for, men vi snakkere flere tusinde kr. pr. fase der skal ind, og du skal have ny måler. Tavlen kan genbruges og så skal du have en 3 faset gruppe op ud over det. 

Så alt i alt, så kan det komfur du har kig på ikke sættes op umiddelbart som det ser ud. Ikke før du har haft elektriker på, som kan give dig en pris på arbejdet. 

 

 

 


Apollo14dk - Elektriker af guds nåde. Dog hjemmegående pt. pga. arbejdsskade
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis